08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

مفهوم جایگاه سازی برند به چه معناست؟

5/5
مفهوم جایگاه سازی برند

مفهوم جایگاه سازی برند به چه معناست؟

اولین چیزی که در تدوین استراتژی برند باید در نظر گرفت، مفهوم جایگاه سازی برند (Brand Positioning) است . موقعیت یک برند به فرآیندی می گویند که باعث می شود که نام تجاری شما در ذهن مخاطب باقی بماند.  برای جایگاه برند خود، به چیزی بیش از یک شعار یا لوگو نیاز دارید. زیرا یک برند در صورتی می تواند یک برند ارزشمند و معتبر باشد که احترام مشتریان در الویت قرار دهد. تلاش برای ارزشمند کردن نام تجاری خود در بین مخاطبین ، شما را از رقیب دیگر متمایز می کند.

در برندسازی، شما باید تلاش کنید با به‌کارگیری استراتژی‌های صحیح، نام تجاری خود را منحصر به فرد و متفاوت از رقبا جلوه دهید. اما برند پوزیشنینگ، فرآیند جایگاه‌یابی برند شما در ذهن مشتریان بوده و این، چیزی بیشتری از یک شعار تبلیغاتی یا لوگوی زیبا است؛ بلکه جایگاه‌یابی برند، از آن دسته استراتژی‌هایی‌ست که برند شما را از سایر برندها جدا و متمایز می‌کند.

در برندسازی باید سعی کنید با استفاده از استراتژی‌های مناسب، برند خود را منحصر به فرد و متفاوت کنید. اما برند پوزیشنینگ فرآیندی است که برند شما را در ذهن مشتریان قرار می دهد و این چیزی فراتر از یک شعار تبلیغاتی یا یک لوگوی زیبای است، بلکه جایگاه سازی برند یکی از آن استراتژی هایی است که برند شما را از سایر برندها متمایز و متمایز می کند .

چرا Brand Positioning در مفهوم جایگاه سازی برند مهم است؟

موقعیت برند مهم است زیرا به مخاطب کمک می‌کند شهرت برند شما را کنترل کند. یکی دیگر از نکات مهم در جایگاه برند این است که می توانید خود را از رقبای خود متمایز کنید. این امر باعث بهبود و رشد کسب و کار شما با می شود. آخرین مورد، آگاهی از برند است.  قرار گرفتن در موقعیت ذهنی مشتری منجر به داشتن مشتریان پایدار می شود.پس برای برند شما بهتر است بتوانید ناخودآگاه در خط مقدم انتخاب های مشتری باشید.در واقع، استراتژی‌های مختلفی برای جایگاه یابی برند وجود دارد. اما همه این استراتژی ها یکسان نیستند و حتی ممکن است هدف یکسانی نداشته باشند. بنابراین، این استراتژی ها بسته به نوع کسب و کار و صنعت متفاوت است.

انواع استراتژی‌های جایگاه‌ یابی برند

هنگامی که تصمیم می گیرید چگونه نام تجاری خود را در بازار وارد کنید، چندین گزینه دارید. به همین دلیل، باید استراتژی خود را طوری طراحی کنید که مزیت رقابتی محصول شما را برجسته کند و از طرفی، به کاستی محصولات رقبا هم اشاره کند.  در زیر به استراتژی های رایج و محبوب برندینگ می پردازیم تا به شما کمک کنیم برند خود را در بازار متمایز کنید.

  • استراتژی جایگاه‌ یابی خدمات مشتری (Customer Service)

ممکن است قبلاً برای شما اتفاق افتاده باشد که رستوران یا مغازه ای را به دلیل خدمات عالی به مشتریان آن انتخاب کرده باشید. بسیاری از شرکت ها با ارائه سیستم های پشتیبانی عالی مشتری قادر به جذب مشتریان زیادی هستند. مزیت اصلی این استراتژی این است که خدمات عالی به مشتریان می تواند به توجیه قیمت بالاتر کمک کند. برای درک بهتر این موضوع مثالی برای شما می زنیم.

 فرض کنید یک برند محصولات خود را با قیمت بالا عرضه می کند، اما خدمات آنها بسیار دوستانه است و به سرعت به سوالات مشتریان پاسخ می دهند. به همین دلیل است که مشتری برندی را انتخاب می کنند که با آنها رابطه دوستانه برقرار می کند. بنابراین، اکیداً توصیه می شود از این استراتژی استفاده کنید. حتی اگر خدمات مشتری را ارائه نمی دهید، باز هم ممکن است انتقادات و نظرات  را از طریق ایمیل، تلفن یا رسانه های اجتماعی پیدا کنید. در صورتی‌که پشتیبانی مشتری می‌تواند این مشکل را حل کند.

بیشتر بخوانید مقاله مفهوم جایگاه سازی برند  : قیمت طراحی لوگو

مفهوم جایگاه سازی برند
  • استراتژی جایگاه‌ یابی مبتنی بر استفاده آسان (Convenience-Based)

این استراتژی به مخاطبان نشان می‌دهد که چرا استفاده از محصولات و خدمات شرکت شما نسبت به رقبای شما آسان‌تر است. این راحتی می تواند بر اساس معیارهایی مانند دسترسی وسیع، موقعیت مکانی مناسب یا سهولت استفاده باشد. اکثر مشتریانی که کار زیادی دارند با توجه به راحتی محصول و خدمات شما می توانند به مشتریان دائمی شما تبدیل شوند. این استراتژی مانند استراتژی قبلی که توضیح دادیم می تواند قیمت بالاتر را نیز توجیه کند. علاوه بر تمام مزایای ذکر شده، توسعه‌دهندگان باید همیشه آماده باشند تا در صورت بروز اشکال بتواند مسئله را حل کنند تا این استراتژی را از دست ندهند.

  • استراتژی جایگاه‌ یابی مبتنی بر قیمت (Price-Based)

این استراتژی برای جذب همه مشتریان بسیار مهم است. با این استراتژی، شرکت ها می توانند محصولات و خدمات خود را به عنوان یک محصول مقرون به صرفه عرضه کنند. اگر از یک استراتژی محصول مقرون به صرفه استفاده کنید، می توانید طیف وسیعی از مشتری را جذب کنید. زیرا هیچکس دوست ندارد برای خرید محصولات مورد نظر خود پول زیادی خرج کند.

این استراتژی راهی عالی برای جذب مشتری باشد، اما این استراتژی می‌تواند جنبه‌های منفی دیگری نیز داشته باشد. به عنوان مثال، به دلیل قیمت پایین محصول، مشتریان ممکن است فکر کنند که محصولات
شما کیفیت پایینی دارند. علاوه بر این، با ارائه محصولات با قیمت کمتر می توانید با مشکلات اقتصادی مواجه شوید که در بلندمدت بر جایگاه برند شما تاثیر می گذارد؛ بنابراین لازم است در استفاده از این استراتژی بسیار مراقب باشید.

  • استراتژی جایگاه‌ یابی مبتنی بر کیفیت (Quality-Based)

کیفیت یک محصول را می توان با استفاده از مواد باکیفیت نشان داد که ساخت آن را گران تر می کند. گاهی اوقات با توجه به قیمت بالای محصولات شما، مشتریان برند دیگری را با قیمت کمتر ترجیح می دهند. بنابراین، ابتدا باید شخصیت های مشتری هدف خود را بشناسید. به عنوان مثال، شما با آگاهی از درآمد و سطح رفاه اقتصادی آنها متوجه می‌شوید که آیا قیمت بالاتر روی محصولات رویکرد خوبی برای برند شما خواهد بود یا خیر…

  • استراتژی جایگاه‌ یابی تمایز (Differentiation)

استراتژی جایگاه‌یابی تمایز مستلزم منحصر به فرد بودن خدمات و محصولات شما در مقایسه با رقبای شماست. اگر از این استراتژی استفاده کنید، می توانید مشتریان زیادی به دست آورید زیرا مخاطبان از نوآوری قدردانی می کنند.

نکته‌ ای که باید در نظر داشته باشید این است که اگر محصول یا خدماتی که ارائه می‌کنید جدید است، قطعاً باید آزمایشات کافی انجام دهید زیرا اکثر مشتریان می‌خواهند بدانند محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید چگونه استفاده می‌شود و چه نتایجی دارد.

بیشتر بخوانید مقاله مفهوم جایگاه سازی برند : قیمت طراحی لوگو در اصفهان

مفهوم جایگاه سازی برند
  • استراتژی جایگاه‌ یابی شبکه‌های اجتماعی

این استراتژی یک استراتژی منحصر به فرد برای هر برند می باشد. امروزه شبکه های اجتماعی به طرز باورنکردنی در حال گسترش و تکامل هستند. بنابراین اگر قصد دارید از این استراتژی استفاده کنید، کانال هایی را انتخاب کنید که به بازار هدف شما نزدیک تر هستند. نکته ای که باید هنگام انتخاب یک شبکه اجتماعی برای استراتژی جایگاه‌یابی برند خود در نظر بگیرید موارد زیر هستند:

  • جایی را انتخاب کنید که مخاطبان شما وقت خود را در آن سپری می‌کنند.
  • جایی را انتخاب کنید که مخاطبان شما حاضر به پرداخت هزینه هستند.
  • جایی را انتخاب کنید که مخاطبان شما به دنبال اطلاعات و مشاوره هستند.
  • سایر استراتژی‌های موقعیت‌یابی برند

استراتژی‌های ذکر شده تنها استراتژی‌های موجود نیستند، برای مثال می‌توانید برند خود را با سایر رقبا مقایسه کنید. این یک راه بسیار موثر برای آگاه کردن مشتریان از رقبای شماست. کاری که با این استراتژی انجام می دهید این است که رقبای خود را در کمپین های تبلیغاتی خود معرفی می کنید و مزایای محصولات و خدمات شما نسبت به آنها را برای دیگران توضیح می دهید. هنگام استفاده از این استراتژی، خوب است که رفتار مشتریان خود را زیر نظر داشته باشید و ببینید آیا آنها ترجیح می دهند پول خود را برای خرید محصولات شما پس انداز کنند یا خرج کنند.

استراتژی گاو بنفش در مفهوم جایگاه سازی برند

شاید قبلاً متوجه شده باشید که در بین چندین وسیله همرنگ، وسیله ای از یک ماده اما با رنگ متفاوت خودنمایی می کند و اولین توجه را به خود جلب می کند. این مورد در مورد استراتژی گاو بنفش نیز صادق است. یکی از استراتژیست های برند به نام گودین می گوید: از بین1000 گاو تنها یک گاو بنفش می تواند توجه همه را به خود جلب کند.

 انواع مختلفی از استراتژی ها برای جایگاه برند استفاده می شود، اما استراتژی گاو بنفش بر این باور استوار است که راه اندازی یک محصول جدید و با ارزش همراه با تبلیغات دقیق و برنامه ریزی شده باعث شود شما توسط برندتان پول پارو کنید.. به گفته گودین، استفاده از روش‌های بازاریابی سنتی دیگر پاسخی برای جایگاه سازی برند نیست.

فرمولی پیسنهادی گودین بدین شرح است که ابتدا شما باید محصولی متفاوت خلق کنید که مشتریان خاص خود را در بازار داشته باشد. و همچنین تبلیغات خود را نیز باید به این افراد ارئه دهید.به گفته گودین، بهترین راه برای ایجاد یک برند، اجرای ایده های جدید است. اینایده، ایده های ویروسی نامیده می شوند. زیرا این ایده را مانند یک ویروس در بازار پخش می کند و اگر شما آغازگر این ایده باشید می توانید بازار را رهبری کنید.

فرآیند خلق گاو بنفش در مفهوم جایگاه سازی برند 

هنگامی که یک شرکت بتواند تفاوت محصولات خود را طبق مطالعه محصولات خود کشف کند، منجر به نوآوری در شرکت شما می شود. این تفاوت همان گاو بنفش است! یک نقطه بین تمام محصولات مشابه در بازار و بین برندهای مختلف با محصولات مشابه، را برای مشتری قابل مشاهده می کند و جایگاه برند را در ذهن مخاطب یا مشتریان تثبیت می کند. اما این تمایز که ما آن را گاو بنفش می نامیم باید بخشی از نیاز مردم باشد. این بدان معناست که شما باید نیازهای افراد امروزی را مطالعه کنید تا  محصولات خود را در این فضا تقویت کنید.

در واقع، یکی از پیشنهادات گودین این است که شما باید موضوعی را که مردم درباره آن بحث می کنند بررسی کنید و ببینید رویاهای آنها چیست و تلاش ها و خواسته هایی که برای رسیدن به رویاهای خود انجام می دهند چیست.

سخن آخر در مفهوم جایگاه سازی برند 

همانطور که گفتیم مفهوم جایگاه سازی برند می تواند شما را از رقبایتان متمایز کند و خود را در ذهن مشتریان به عنوان یک برند برتر و فوق العاده ثبت کند. به طور کلی، استفاده از برند یک راهی برای شناسایی و ارتباط بهتر مشتریان با شما خواهد بود.

نقش آبرنگ بهترین موسسه در انجام طراحی لوگوی سایت برای کسب و کار شما است، با ما حرفه ای بدرخشید!

آدرس :

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

شماره های تماس :

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

بیشتر بخوانید مقاله مفهوم جایگاه سازی برند : طراحی لوگو در اصفهان

مفهوم جایگاه سازی برند

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید