08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

مفاهیم حیاتی برای شروع عکاسی

5/5
مفاهیم حیاتی برای عکاسی

مفاهیم حیاتی برای شروع عکاسی

در دنیای پرشور عکاسی، درک مفاهیم حیاتی برای شروع امری ضروری می باشد. در مقاله مفاهیم حیاتی برای شروع عکاسی به بررسی اجزای کلیدی شامل دوربین، نور، فوکوس و ترکیب‌های هنری می‌پردازیم. با درک عمیق‌تر از دیافراگم، سرعت شاتر و تنظیمات دوربین، قدم اول را برای خلق تصاویری استثنایی و با احساس برمی‌داریم.

همچنین، در این مسیر، به بررسی نکاتی برای انتخاب تجهیزات مناسب و تسلط بر تکنیک‌های پایه عکاسی می‌پردازیم. با همراهی ما در این مطلب، دنیای جذاب و گسترده عکاسی را کشف کنید و به یک عکاس ماهر تبدیل شوید.

از کجا عکاسی را شروع کنیم؟

احتمالاً دوست داشتید لحظات خاصی مانند تولد، عروسی و غیره را ثبت کنید. اگرچه این کار را می توان به راحتی با استفاده از تلفن همراه انجام داد. اما گرفتن عکس با دوربین های مجهز و رعایت اصول و تکنیک های عکاسی از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است.

به همین دلیل تنها با شرکت در دوره عکاسی می توان تکنیک ها و اصول عکاسی را فرا گرفت. اما سوال مهم این است: از کجا شروع به عکاسی می کنید؟ در زیر به مراحل مهم شروع تحصیل در رشته عکاسی و فعالیت در این حرفه می پردازیم.

  • سبک و نوع علاقه خود به عکاسی را پیدا کنید

اولین و مهمترین قدم در مفاهیم حیاتی برای شروع عکاسی این است که بدانید از چه سوژه ها و مکان هایی می خواهید عکاسی کنید. این موضوع به دلیل تفاوت در تجهیزات و نوع دوربین حائز اهمیت است.

به عنوان مثال، اگر به عکاسی از حیات وحش، طبیعت، مد، معماری، خیابان، رویداد، گزارش یا استودیو علاقه دارید، انواع دوربین ها، لنزها و لوازم جانبی برای خرید وجود دارد. مکان های مختلف را انتخاب کنید و مشخص کنید از چه سوژه هایی می خواهید عکس بگیرید.

  • خرید تجهیزات عکاسی

در مفاهیم حیاتی برای شروع عکاسی، نیازی به خرید تجهیزات گران قیمت و پیچیده ندارید. با دوربین های عکاسی دیجیتال، عکاسی آسان تر شده است. اما اگر می خواهید عکاسی را به عنوان یک پروژه حرفه ای ادامه دهید و درآمد کسب کنید، به تجهیزاتی مانند کیف دوربین محکم و جادار، چندین لنز از جمله لنزهای ماکرو، لنزهای واید، دستمال مخصوص تمیز کردن لنز و پایه ، کارت حافظه، باتری اضافی، فلاش نیاز دارید.

همچنین، خرید دوربین مناسب برای نیازهای عکاسی شما بسیار مهم است. برای شروع یادگیری به دنبال دوربین خیلی حرفه ای نباشید. برای شروع کار دوربین های DSLR راحت و آسان است.

  • توجه به ترکیب‌بندی

در مفاهیم حیاتی برای شروع عکاسی، کیفیت همیشه بر کمیت برتری دارد. گرفتن صدها عکس از شما عکاس نمی‌سازد، به خصوص اگر برای عکس‌هایتان خوب فکر نشده باشند. قبل از عکاسی، صحنه را برای چند ثانیه بررسی کنید، روی سوژه تمرکز کنید و عکس را با دقت کادربندی کنید.

یک شیب ساده یا حرکت دوربین به سمت راست می تواند داستان و جذابیت را به عکس شما اضافه کند. بنابراین از منظره­یاب دوربین خود به درستی استفاده کنید. اصول ترکیب بندی عکاسی را به دقت رعایت کنید تا بتوانید بهترین صحنه ها را برای عکاسی پیدا کنید.

برای مشاهده عکاسی تبلیغاتی در اصفهان، روی دکمه زیر کلیک کنید :)nv

مفاهیم حیاتی برای شروع عکاسی
  • انجام دستی تنظیمات

برای شناخت دوربین خود در مفاهیم حیاتی برای شروع عکاسی، باید با غلبه بر ترس از ناشناخته ها و راه اندازی کامل دوربین، بیشترین بهره را از پولی که برای آن می پردازید، ببرید.

ممکن است مجبور باشید برای درک بهتر عملکردها و ویژگی های دوربین، به خصوص مثلث نوردهی(یعنی دیافراگم، سرعت شاتر و ISO)، زمان زیادی صرف کنید، اما نتایج ارزشش را دارد و در عکس های شما نشان داده می شود.

  • یاد گرفتن نرم افزارهای ادیت عکس

در گذشته که نرم افزار ویرایش عکس مانند امروز وجود نداشت یا به روز نمی شد، جذابیت و کیفیت تصاویر تعریفی نبود؛ اما امروزه استفاده از نرم افزارهای ویرایش عکس برای ویرایش و چاپ عکس­های با کیفیت بسیار خوب بسیار مهم است.

بنابراین ویرایش حرفه ای که باعث افزایش کیفیت تصاویر می شود بلامانع است. برای عکاسی ابتدا تصاویر را با فرمت خام RAW ذخیره کنید و سپس آنها را ویرایش کنید. به همین دلیل یادگیری نحوه کار با نرم افزارهای ویرایش عکس بسیار مهم است.

  • در مسترکلاس‌ها و ورکشاپ‌های عکاسان بزرگ شرکت کنید

گاهی اوقات عکاسان بزرگ و با تجربه سمینارها یا کلاس های مستر برگزار می کنند که هدف آنها انتقال تجربه به افراد تازه کار است. این بهترین فرصت برای یادگیری چیزهایی است که ممکن است یادگیری آنها یک عمر طول بکشد.

این کارگاه­ها را جستجو کنید. سعی کنید در موارد مرتبط با عکاسی که در ژانر مورد علاقه شما کار می کنند شرکت کنید. علاوه بر بحث و تبادل نظر و تبادل تجربیات، پرسش و پاسخ بخش مهمی از این گارگاه­ها خواهد بود.

در این کلاس ها هر آنچه در مورد عکاسی می خواهید پیدا خواهید کرد. این یکی از بهترین میانبرها برای حرفه ای شدن است. از افرادی که ممکن است چندین برابر سن شما باشند و فقط رزومه عکاسی داشته باشند، تجربه کسب خواهید کرد!

  • از همه چیز عکس بگیرید

عکاسی نیز مانند هر هنر یا مهارت دیگری نیازمند تمرین و تکرار فراوان است. بنابراین عکاسان برای یادگیری بهتر این هنر باید عکس های زیادی بگیرند و مشکلات موجود در آن تصاویر ثبت شده را حل کنند.

هدف بیشتر عکاسی این است که علاقه­مندان به این هنر با نگه داشتن دوربین، ترکیب بندی، نگاه کردن به منظره یاب، کادربندی، تشخیص نور و … آشنا شوند تا مفاهیم اولیه عکاسی را بیاموزند. نکته مهم این است که شکست در عکس­های اول کاملا طبیعی است و تنها تکرار و تمرین می تواند آن شکست را به موفقیت تبدیل کند. همیشه به یاد داشته باشید که 10000 عکس اول شما بدترین عکس شما هستند و این مطمئناً پایه و اساس حرفه شما را در این هنر مستحکم می کند.

بیشتر بدانید مفاهیم حیاتی برای شروع عکاسی : قیمت عکاسی صنعتی در اصفهان

مفاهیم شروع عکاسی
  • خرید وسایل و تجهیزات بیشتر

پس از یادگیری نحوه عکاسی با دوربین خود، باید کیفیت عکس های خود را ارتقا دهید. اگر می‌خواهید روی سوژه بهتر فوکوس کنید و کیفیت تاری پس‌زمینه را بهبود ببخشید، می‌توانید از لنزی با دیافراگم بزرگ‌تر استفاده کنید.

علاوه بر لنزهای اضافی، می توانید یک فلاش اکسترنال برای عکاسی در نور کم یا یک سه پایه برای عکاسی آسان با سرعت شاتر پایین خریداری کنید. می توانید نگهدارنده باتری برای سرب طولانی خریداری کنید.

آشنایی با بعضی از اصطلاحات و روش های عکاسی

  • نوردهی (Exposure) در عکاسی

نوردهی مناسب برای گرفتن عکس های عالی ضروری است. دانستن نحوه عملکرد نوردهی به شما کمک می کند عکس های بهتری بگیرید. عواملی مانند سرعت شاتر، دیافراگم و ISO (مثلث نوردهی) برای ایجاد نوردهی ترکیب می شوند. آنها با هم میزان نور گرفته شده از صحنه را کنترل می کنند. تغییر هر تنظیمات مستلزم تغییر تنظیمات دیگر است.

البته این عوامل نه تنها بر نوردهی تاثیر می گذارند، بلکه باعث تغییر در عمق میدان، تاری حرکت و نویز دیجیتال می شوند. هنگامی که متوجه شدید که هر کدام چگونه کار می کنند، می توانید به تنظیمات دستی بروید.

  • دیافراگم

دیافراگم حفره­ای در عدسی است که نور از آن عبور می کند. دیافراگم شبیه مردمک چشم است. هرچه دیافراگم بزرگتر باشد، نور بیشتری وارد دوربین شود و برعکس. با باز شدن دیافراگم، عدد f کاهش می یابد و نور بیشتری وارد دوربین می شود. این روش در نور کم خوب است، اما عمق میدان را تا حد زیادی کاهش می دهد و برای عکاسی منظره مناسب نیست.

  • سرعت شاتر

نور پس از عبور از دیافراگم لنز به دیافراگم می رسد. اکنون باید تصمیم بگیرید که چه مقدار نور می خواهید به دوربین وارد شود. معمولاً در کسری بسیار کوچک از ثانیه (مثلاً 1250 ثانیه) می توانید از تاری حرکت جلوگیری کنید. سرعت های شاتر مختلف برای موقعیت های مختلف مناسب است.

سرعت شاتر می تواند از بسیار سریع (1.4000 ثانیه) برای عکاسی ورزشی تا بسیار آهسته (30 ثانیه) برای عکاسی در شب متفاوت باشد. همه چیز بستگی به این دارد که چه عکسی می­گیرید و چقدر نور وجود دارد. بنابراین، دانستن نحوه عملکرد سرعت شاتر یکی از مهمترین جنبه های عکاسی است.

بیشتر بخوانید مفاهیم حیاتی برای شروع عکاسی : عکاسی صنعتی در اصفهان 

ترکیب بندی در عکاسی از پایین
  • ایزو (ISO)

وقتی نور از دیافراگم عبور کرد و با سرعت شاتر فیلتر شد به سنسور دوربین می‌رسد. این جایی است که ما تصمیم می گیریم چگونه ISO را تنظیم کنیم. با افزایش عدد ISO، روشنایی افزایش می یابد، اما کیفیت تصویر کاهش می یابد و نویز یا دانه های دیجیتال بیشتری خواهیم داشت.

بنابراین باید انتخاب خود را مشخص کنید (میزان نوردهی یا مقدار grain). به عنوان مثال اگر بخواهیم از تاری حرکت در تصویر جلوگیری کنیم، کیفیت تصویر کاهش می یابد. پس از گرفتن عکس، هیچ راهی برای ویرایش آن وجود ندارد.

  • قانون یک‌سوم (Rule of Thirds)

این معمولا اولین قانون ترکیب بندی است که عکاسان جدید با آن مواجه می شوند. زیرا این یک قانون ساده و بسیار مؤثر است. این قانون قاب دوربین را به یک شبکه 3*3 تقسیم می کند. قرار دادن سوژه اصلی خود در بالای خط به شما کمک می کند تا تصویر خود را بهتر نشان دهید.

  • وزن بصری (Visual Weight)

وزن بصری به چیزی اشاره دارد که هنگام مشاهده یک تصویر به آن جذب می­شویم. وقتی وزن بصری را درک می کنید، متوجه چگونگی درک مردم از تصاویر می­شوید. شما یاد می گیرید که عناصر خاصی را در کادر قرار دهید تا توجه بیننده را به جایی که می خواهید هدایت کنید؛ وزن بصری بیشتر در مورد ادراک و درک است تا یک ابزار یا قانون!

  • خطوط چشم (Eye Lines)

هنگام عکاسی از افراد به میدان دید آنها توجه کنید. این مهم است که بدانید میدان دید شما چگونه بر ظاهر عکس های شما تأثیر می گذارد. خطوط چشم جهتی است که چشم سوژه در آن متمرکز می شود.

فضای خالی جلوی صورت سوژه را (lead room) می نامند. خطوط چشم یک خط فیزیکی نیست، اما می توان از آن برای جلب توجه بیننده به بخشی از عکس استفاده کرد. این خطوط همچنین می توانند رمز و راز و کنجکاوی در مورد آنچه در کادر نیست ایجاد کنند.

سخن پایانی مقاله مفاهیم حیاتی برای شروع عکاسی

عکاسی یک هنر محبوب است. البته، دنیای عکاسی آنقدر وسیع و گسترده است که یادگیری همه چیز غیرممکن است. مهم نیست چه چیزی یاد می­گیرید، همیشه چیز جدیدی وجود دارد؛ اینجاست که خلاقیت وارد عمل می شود.

اما باید سعی کنید همه چیز را طبق اصول یاد بگیرید و در یادگیری عکاسی عجله نکنید زیرا چیزی جز خستگی شما را نمی گیرد. عکاسی هنری است که در طول زمان و تجربه به دست می آید.

بیشتر بخوانید مفاهیم حیاتی برای شروع عکاسی : تعرفه عکاسی صنعتی

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید