08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

معنای خط ها در طراحی لوگو چیست؟

5/5
معنای خط ها در طراحی لوگو

معنای خط ها در طراحی لوگو چیست؟

در این مقاله به بررسی موضوع معنای خط ها در طراحی لوگو پرداخته میشود. خط ها یکی از موثرترین عناصر در طراحی لوگو می باشد. برخی از اشکال یا خطوط، احساسات متفاوتی مانند سادگی، سبکی، استحکام، ضخامت یا ظرافت را به مخاطب منتقل می کنند.

خط ها پایه همه طرح ها در نظر گرفته شده است. در واقع به عنوان ابتدایی ترین و در عین حال همه کاره ترین عنصر بصری محسوب می شود که تاکنون در هنر به کار رفته است. خط در واقع اساس یک اثر هنری در نظر گرفته می شود که می توان به روش های مختلف و در جهت های مختلف استفاده کرد. خط برای تعریف شکل، الگو، فرم، ساختار، رشد، عمق، فاصله، ریتم، وقار و همچنین احساسات استفاده می شود. خطوط هندسی هنری نیز در حال حاضر بسیار محبوب هستند. انواع مختلفی از آنها تاکنون در لوگوهای مختلف استفاده شده است.

بسیاری از فرآیند های روانی زمانی رخ می دهد که افراد اشکال و رنگ ها را مشاهده می کنند. هر یک از احساسات، افکار و ادراکات مختلف مغز ما را تحریک می کند. در واقع مغز یک مصرف کننده است. طراحان گرافیک و لوگو با انتخاب رنگ ها و اشکالی که پاسخ مطلوب را برمی انگیزند، در نهایت می توانند بر نحوه درک مردم از طراحی لوگو تأثیر بگذارند. امیدوارم متوجه شده باشید که این اتفاق تصادفی نمی افتد.

طراحان باهوش و موفق کاملا از واکنش طرح های خود آگاه هستند و با توجه به متغیرهایی مانند:

  • سن
  • جنسیت
  • موقعیت جغرافیایی
  • فرهنگ جامعه
  • و روابط اجتماعی طرح خود را تغییر دهند.

برای کشف بیشتر در مورد نحوه ی استفاده از روانشناسی خط ها برای طراحی لوگو های معنادار، باید دقیقاً بدانیم که پیام های پنهان در اشکال و رنگ ها چیست.

بیشتر بخوانید مقاله معنای خط ها در طراحی لوگو : قیمت طراحی لوگو

معنای خط ها در طراحی لوگو چیست؟

دسته بندی خط ها از لحاظ ظاهر

معنای خط ها در طراحی لوگو به دو شکل کلی هستند. خطوط ضخیم و خطوط نازک که می توانند این دو دسته را به 4 نوع حالت مختلف تقسیم کنند : 

  1. خط مستقیمی که حس نظم و استحکام را القا می کند و بین دو نقطه عمودی و افقی فاصله ای رسمی و مهندسی ایجاد می کند.
  2. خط زیگزاگ یا شکسته که حس هیجان و تنش را القا می کند. چند پاره خط که در یک جهت اما در زوایای مختلف حرکت می کنند، خطوط شکسته نامیده می شوند.
  3. خط موج دار یا منحنی که حس حرکت و نرمی را القا می کند. خط هایی که دارای کمان همگن یا ناهمگن هستند، خطوط منحنی نامیده می شوند.
  4. خط نقطه ای که چشم انسان را به یک موضوع خاص هدایت و تأکید می کند.

معنای خط ها در طراحی لوگو

  • روانشناسی خطوط مورب

در بحث معنای خط ها در طراحی لوگو ، یک خط مورب در ضمیر ناخودآگاه منفجر می شود. به عنوان لوگوهایی با قطر زیاد که متعلق به شرکت های فعال و هیجان انگیزی است که علاقه مند دیده شدن و شنیده شدن هستند. خط مورب می تواند حس واقعی پویایی و سرعت را منتقل کند. با این حال، خط مورب بیش از حد خطرناک است زیرا می تواند احساس خطر را نیز ایجاد کند!

  • روانشناسی شکل خطوط افقی

خطوط افقی اغلب یک انتخاب مطمئن برای استفاده در معنای خط ها در طراحی لوگو هستند. آنها آرامش بخش هستند و یک اثر آرام بخش دارند که می تواند به آرامش بیشتر کار کمک کند. یک خط افقی اعتماد به نفس را افزایش می دهد و اغلب برای مقابله با تهدیدات و تهاجم که در خطوط عمودی و مورب دیده می شود.

  • روانشناسی خطوط عمودی

خطوط عمودی نشان دهنده ثبات، قدرت و تعادل هستند. خطوط عمودی نیز قدرت و حرفه ای بودن را به ارمغان می آورند. آنها اغلب در آرم های شرکتی در صنایع رقابتی برای ارتقاء حس امنیت و کارایی حرفه ای استفاده می شوند.

با این حال، آسیب زدن به خطوط عمودی اغلب دشوار است، زیرا آنها می توانند به عنوان نمادی از سردی، پرخاشگری، تسلط و پرخاشگری ظاهر شوند. مگر اینکه دنبال این باشید، لوگوهای مبتنی بر خط عمودی نیاز به تفکر دقیق دارند.

بیشتر بخوانید مقاله معنای خط ها در طراحی لوگو : طراحی لوگو حرفه ای اصفهان

معنای خط ها در طراحی لوگو

برخی از کسب ‌و کارها پیام ‌های خاصی مانند قیمت ‌ها یا تم هایی دارند که می‌خواهند تبلیغ کنند که وقتی نوبت به برندسازی شرکت شان می‌رسد، ممکن است ساده‌ تر از برخی از اجزای فوق ‌الذکر به نظر برسد.

با این حال، دیگران ممکن است اصرار به استفاده از ترکیبی از اشکال و الگوهای مختلف با لوگوی خود داشته باشند. این بدان معنا نیست که این طرز فکر اشتباه است و یا کم و بیش از دیگران موفق خواهد بود، بلکه همه چیز به نحوه طراحی دقیق و خلاقانه لوگو بستگی دارد.

  • روانشناسی خطوط منحنی

این خط ها نسبت به خط های مستقیم انعطاف پذیرتر هستند و تغییرات را به وضوح نشان می دهند. استفاده از این خطوط حس لطافت، انعطاف، حرکت و آرامش را به مخاطب منتقل می کند. خطوط منحنی برای فرار از انضباط یا طرح های خیلی خشک استفاده می شود و این خطوط برای طراحی لوگو های فانتزی بسیار مناسب هستند.

  • روانشناسی خطوط زیگزال

خط های زیگزاگ ترکیبی از خطوط مورب هستند. خطوط زیگزاگ در طراحی لوگو نشان دهنده هیجان و اشتیاق زیاد است. گاهی حس خشم و خشونت را به مخاطب القا می کند، همچنین استفاده از این نوع خطوط در طراحی لوگو باعث به هم ریختگی و بی نظمی در لوگو می شود.

  • روانشناسی خطوط چهار طرفه

استفاده از خطوط چهار جانبی در طراحی لوگو فضایی تحقیقاتی ایجاد می کند. استفاده از این نوع خط ها در طراحی لوگوی سازمان های تحقیقاتی بسیار مناسب است.

خط هایی که به جهت راست یا جهت چپ گرایش دارند. خط هایی که به سمت راست متمایل هستند با احساسات مثبت همراه هستند و خط هایی که به سمت چپ تمایل دارند احساسات منفی را به مخاطب منتقل می کنند.

بیشتر بخوانید مقاله معنای خط ها در طراحی لوگو : قیمت طراحی لوگو در اصفهان

معنای خط ها در طراحی لوگو

سخن پایانی معنای خط ها در طراحی لوگو

یکی از مهم ترین عوامل در معنای خط ها در طراحی لوگو در نظر گرفتن زمینه فعالیت شرکت ها یا سازمان ها می باشد. با توجه به توضیحات فوق در مورد معانی و مفاهیم انواع خطوط در طراحی لوگو، باید توجه ویژه ای داشته باشیم که در طراحی لوگوی هر شرکت یا سازمانی از چه خط هایی استفاده می کنیم تا بتوانیم یک لوگوی جذاب، زیبا و منحصر به فرد طراحی کنیم.

نقش آبرنگ بهترین موسسه در انجام طراحی لوگوی سایت برای کسب و کار شما است، با ما حرفه ای بدرخشید!

آدرس :

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

شماره های تماس :

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

بیشتر بخوانید مقاله معنای خط ها در طراحی لوگو : طراحی لوگو در اصفهان

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید