عکاسی تجهیزات ساختمانی و مروری بر تاریخ عکاسی معماری و ساختمانی:
اولین عکس، عکاسی تجهیزات ساختمانی تاریخ معماری توسط عکاس معروف نایسپور نیپک Nicephore Niepce نا نام نمایی از پنجره گرفته شده است و ثبت آن از نمای ساختمان ها می باشد. بعد ها عکس های ویلیام هنری فاکس تالبوت در سال 1835 از جمله عکس های او از یک پنجره توری دار در تاریخ عکاسی ساختمانی ثبت گردید.
عکاسی از یک ساختمان یا معماری حرفه ای جداگانه بحساب می آید و تلفیقی دو رشته معماری و عکاسی می باشد. چراکه باید چگونگی به نمایش گذاشتن جزئیات یک فضا و کیفیت ساخت آن را به تصویرکشید. این هنر نیازمند تکنیک های ویژه ای است.
تکنیک های عکاسی تجهیزات ساختمانی
- کنترل پرسپکتیو
- تاکید بر خطوط عمودی
- کنترل عالی خطوطی که همگرا، موازی نسیتند
- عمود بودن صفحه کانونی به نسبت زمین
- استفاده از لنز مناسب: لنزهای تیلت شیفت
چرا عکاسی تجهیزات ساختمانی ؟
تجهیزات ساختمانی که طیف گسترده ای از محصولات مانند شیرآلات، سیم و پریز، یراق آلات و قفل، اتصالات و لوله، درب ها و پنجره ها و نماهای داخلی و خارجی را شامل می شود. اکنون به مزایای آن بپردازیم:
- معرفی دفاتر و شرکت ها در مجله های دیزاین داخلی و معماری
- افزایش کیفیت پورتفولیو و وبسایتهای دفاتر معماری و طراحی ساختمانها
- اشتراک گذاری تصاویر پروژهها در پلتفرمهای متنوع
- شرکت در مسابقات حرفه ای(این جوایز و مسابقات برای معماران جوان و به ویژه دفاتر نوپا اهمیت قابل توجهی را دارند.)
- صرفه جویی در هزینه و زمان خریداران و مستاجران و مشاورین املاک
- جذب سرمایه گذار و اعتمادسازی برای جذب سرمایه گذار
برای مشاهده عکاسی تبلیغاتی در اصفهان، روی دکمه زیر کلیک کنید :)nv
نکات ایمنی در عکاسی صنعتی ساختمان:
احتمال ریزش مصالح، خطر سقوط ، لغزش هنگام بالا رفتن از پله پیش ساخته، سقوط آجر و سایر مصالح بکار رفته در ساختمان از جمله این خطرات است. استفاده از کلاه ایمنی برای جلوگیری از خطر اشیا متحرک و رعایت فاصله از تجهیزات همچنین پوشیدن لباس هایی با قابلیت دید بالا برای آگاهی دیگر افراد از حضور عکاس تاحدی کمک کننده می باشد.
عکاس می داند ماشین آلات، وسیله نقلیه و ابزارها در محل ساخت و ساز کار می کنند، پرسروصدا می باشد. صدای بلند برای مدت های طولانی برای گوش ها مضر است و حتی می تواند باعث کری شود؛ بنابراین پوشاندن گوش ها با تجهیزات حفاظتی حائز اهمیت است..
عکسبرداری تجهیزات در ارتفاع با خطرات خاص خود همراه است. استفاده از نردبان یا داربست برای بالا رفتن، عدم استفاده از نرده های حفاظتی، عدم بکارگیری پرسنل آموزش دیده ازجمله این مسائل است. تیم عکاس می تواند با استفاده از هلی شات و عکس برداری هوایی جبران مافات کند، اگر جزئیات اهمیت نداشته باشند.
از جمله خدماتی که استودیوهای عکاسی در زمینه عکاسی معماری ارائه میکنند عبارتند از عکاسی از:
- نمای خارجی ساختمان ها
- نمای داخلی بناهای ساختمانی
- عکاسی هوایی از پروژه های بزرگ و کوچک ساختمانی
- عکاسی پانوراما
- ساخت تایم لپس از بناها
تجهیزات لازم برای عکاسی از ساختمان:
- دوربین: اگر بخواهید عکسهااز حالت ابتدایی به وضعیت حرفهای تغییر کند، عکاسی بادوربینهای DSLR و دوربین بدون آینه بهترین گزینه هستند. این دوربینها با داشتن تنظیمات پیشرفته در زمینه نوردهی، کار با لنز، سرعت شاتر و…، تضمینی هستند.
- لنز: لنزهای عکاسی یا نرمالند یا تله یا واید یا متغیر و یا لنزهای خاصی مثل ماکرو. هریک از این لنزها در عمق و میزان دید از یک معماری نقش دارند.
- سه پایه: بهتر است سهپایهها سبک و دارای قطعات محکمی باشند تا خطر افتادن یا شل بودن به نگرانی عکاس منجر نشود.
- فلاش: فلاش در میزان کیفیت نور، حالت دادن به عکس و افکت بخشیدن به آن تاثیرگذار است.
بیشتر بدانید مقاله عکاسی تجهیزات ساختمانی : قیمت عکاسی صنعتی در اصفهان
ابزار حرفه ای در عکاسی معماری ساختمانی:
آنچه برای عکاسی تجهیزات نیازدارید در یک لسیت 8موردی
لنزهای کنترل پرسپکتیو PC و لنزهای واید
در عکاسی معماری با اماکن و اجسام بزرگی روبه روییم که باید آن را در کادر قرار دهیم. برای این کار باید از لنزهای واید استفاده کنیم. بهترین لنز برای عکاسی معماری لنزهای کنترل پرسپکتیو PC می باشد که با آن میتوان خطاهای پرسپکتیو مثل پارالکس و کیاستون را در زمان ثبت تصویر ویرایش کرد. در عکاسی با لنزهای معمولی خطوط موازی با فاصله گرفتن از لنز، به یکدیگر نزدیکتر میشوند. وایدترین لنز تیلتشیفت که برای دوربینهای DSLR طراحی شده، TS-E 17mmf/4L میباشد که زاویه دید فوقالعاده ۱۰۴ درجهای دارد.
فیلتر خنثی تدریجی ND و فیلتر پولاریزه
برای رسیدن به نوردهی یکنواخت در فضاهای داخلی و خارجی برای کاهش روشنایی پیش از حد آسمان یا نور پنجره میتوان از استفاده کرد. این فیلترها در غلظتهای مختلف موجود میباشد و برای اتصال آنها به لنز باید نگهدارنده باید از یک هولدر متناسب با دهانه لنز استفاده کرد.
دکلانشور و ریموت شاتر
برای حذف حرکات و افرادی که از جلوی ساختمان میگذرند، از این تکنیک استفاده می کنیم؛ پس به همراه داشتن یک کابل شاتر (دکلانشور) یا یک ریموت کنترل برای کنترل شاتر، میتواند موثر باشد تا تکان دوربین را هنگام حرکت شاتر به حداقل رساند.
سه پایه مجهز به ستون مرکزی
جهت ثابت نگهداشتن موقعیت دوربین و تنظیم وزنی دوربین، استفاده از یک سه پایه که مجهز به ستون مرکزی است.
هد سه چرخ دندهای (Gear) با دستههای پن و تیلت
داشتن سر سه پایه سه محوره مجهز به دستههای پن و تیلت، میتواند به عکاس در تراز و کادربندی دقیق عکس کمک دهد.
تراز حبابی هاتشو
برخی سهپایهها یا سرسه پایهها به ترازهای حبابی مجهزند و با استفاده از آنها میتوان موقعیت دوربین و سهپایه را با دقت بالایی تنظیم نمود. اگر سهپایهای که در اختیار دارید به این ترازها مجهز نبود میتوان با تراز حبابی که بر روی هاتشوی دوربین قرار میگیرد کادربندی دقیق داشت و وضعیت دوربین را کنترل نمود.
سه پایههای کامپکت و رومیزی
برای مواقعی که بهترین زاویه دوربین روی میز یا پله و.. باشد.
تجهیزات نورپردازی
فلاش های رودوربینی ، فلاش های الکترونیکی و استدیویی پرتابل برای موقعیت های متنوع مناسب هستند.
بیشتر بخوانید مقاله عکاسی تجهیزات ساختمانی : عکاسی صنعتی در اصفهان
راههای حرفه ای عکاسی از ساختمان :
- به نمایش گذاشتن خلاقیت عکاس
- مطالعه تاریخچه ای از ساختمان یا محصول
- پرداختن به جزئیات ریز و مخاطب پسند
- یافتن زاویه مناسب تابش نور و کنترل سایه ها و کنتراست تصویر
- با تنظیم سرعت شاتر، حرکات را با عکاسی ترکیب کنید
- تنظیم صحیح دهانه دیافراگم
- بهره گیری از فیلتر ها مثلا فیلتر پولاریزه: پولاریزه فیلتری است که حجم رنگها، میزان آنها در عکس و کنتراست اثر را کنترل میکند و تا مراحل بالاتر، ارتقا میدهد. استفاده از فیلتر پولاریزه بهخصوص در مواقعی که تصاویر تحت تاثیر نور طبیعی هستند، به رنگ بخشیدن به تصاویر بسیار کمک میکند.
- کشف زاویه مناسب عکاسی از ساختمان : زاویه های تکراری برای مخاطب کسالت بار است.
- طراحی صحنه مناسب برای عکس ها: عبور و مرور اشخاص، حرکت خودروها، حالت چهرهها، وضعیت هوا و عناصر دیگر میتواند در طراحی این صحنه موثر باشد. قرار دادن این عناصر و تبدیل آنها به یک عکس میتواند روایتگر داستانی تصویری برای افراد باشد.
در عکاسی معماری بر عکس ژانرهای دیگر عکاسی باید دقت بسیاری را در ترکیببندی و اصلاح اعوجاجهای لنز به خرج داد تا خط ها و فرمها همانطور که هستند در عکس بازنمایش داده شوند. از طرفی هر چه قطع سنسور دوربین بزرگتر باشد، آزادی عملی بیشتری را در عکاسی داریم، ولی مستقل از نظر گرفتن اندازه سنسور دوربین، قوانین و ابزارهای جانبی عکاسی معماری برای تمامی دوربینها ثابت می باشد.