08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

طراحی لوگو هندسی

5/5
طراحی لوگو هندسی

طراحی لوگو هندسی چیست؟

پیش از آنکه به معرفی طراحی لوگو هندسی بپردازیم، گریزی به چیستی لوگو و اهمیت ان در دنیای امروز خواهیم زد. برای تعریفی از لوگو باید بگوییم که توصیف لوگو به دو بخش طبقه بندی می شود: بخش اول مربوط به طراحی لوگو قبل از دوران اینترنت، و بخش دیگر مربوط به طراحی لوگو بعد از اینترنت است. در کل اگر بخواهیم  تعریفی از لوگو در حال حاضر داشته باشیم، می توان گفت که: لوگو یا آرم (نشانه واره) یک نشانه‌ی گرافیکی است که می‌تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این‌ها طراحی شود.

طراحی لوگو یکی از اقداماتی است که باید به صورت تخصصی قبل از شروع رسمی کسب و کارتان برای آن اقدام کنید. لوگو که یک نشان گرافیکی است موجب می شود، تجارتتان هویت بگیرد و در ذهن مشتریان و مخاطبان ماندگار شود. گاهی در طراحی لوگو اشکال هندسی را مشاهده می کنید که هر کدام معنا و مفهوم خاص خودشان را دارند. در ادامه به بررسی طراحی لوگو هندسی و تاثیر اشکال در آن می پردازیم.

اصول طراحی لوگو

طراحی لوگو هندسی | تاریخچه طراحی لوگو دوران باستان

با داشتن یک آشنایی کلی از تاریخچه طراحی لوگو، شما می توانید یک شناخت کلی از مبحث شیرین لوگو سازی و خلق اولین المان از یک برند را به دست آورید.  مطالعه تاریخچه و سرگذشت هر علمی یکی از راه‌هایی است که با استفاده از آن می توان درک بهتری از آن علم داشت، در هر صورت مطالعه تاریخچه طراحی لوگو نیز برای فعالان در این زمینه توصیه می‌شود؛ زیرا به آن‌ها اجازه می دهد تا بتوانند از نکات مثبت و منفی لوگوها و سبک های طراحی در گذشته برای طراحی های مدرن خود الهام بگیرند.

تاریخچه طراحی لوگو مربوط می شود به گذشته های دور یعنی در زمان انسان های نخستین که آنان برای رساندن هر مفهومی به هم نوع خود بر روی سنگ ها و دیوار غارها نقاشی‌هایی به جا می گذاشتند و بدین شکل بود که اولین نمونه از طراحی لوگو در دوران قدیم شکل یافت. اولین لوگو و آرم ها، چندین هزارسال قبل در عصر یونان باستان به وجود آمدند. مفهوم لوگو از دو واژه یونانی λόγος logos به معنی کلمه دلیل آرم و τύπος typos  به معنی منقوش کردن می آید.                                                         

 

طراحی لوگو هندسی | طراحی لوگو  در دوران جدید

 در اوایل به وجود آمدن اینترنت، طراحان سعی کردند با ترسیم موضوعات و شکل های مختلف دنیای واقعی به صورت فانتزی و شبیه سازی شده لوگو هایی را به شکل واقعی به تصویر بکشند. در قرن 20 میلادی  روند طراحی لوگو توسط کسب و کارها بسیار جدی تر از قبل دنبال می شد زیرا: بازاریابی در این دوران پیشرفت چشم گیری داشت و اهمیت برندسازی برای صاحبان مشاغل مختلف آشکار شده بود، در نتیجه طراحی های لوگو جلوه ی دیگری به خود گرفتند و به سمت مدرن شدن پیش رفتند. قدرتی که تصاویر از خود به جا می گذارند شگفت انگیز است.

 حلقه های المپیک به عنوان یک لوگو هندسی معروف در ابتدای قرن 20 میلادی طراحی شد و تا به امروز حتی ذره ای از محبوبیت این نشان و آرم یا همان لوگو کاسته نشده است. در این قرن بزرگ‌ترین شرکت‌ها برای خود لوگوهایی طراحی کردند. خیلی از برندهای شرکت های معتبر درامد بسیار زیادی را فقط به خاطر طراحی لوگو و حتی دیزاین دوباره لوگوی خود به دست آورده اند. باید بدانید که علاوه بر ارزش بالای محصول تولیدی این شرکت ها، دلیل دومی که شما از آن ها خرید می کنید به دلیل طراحی برند آنهاست، مانند: برند لباس وراساچه، نایک، آدیداس و…… در ادامه به بررسی بیشتر لوگوهای هندسی می پردازیم.

اصول طراحی لوگو

نمادشناسی هندسی در طراحی لوگو هندسی

نمادشناسی در طراحی لوگو هندسی مبحث بسیار داغی بین طراحان حرفه‌ای لوگو است. آنچه که در نگاه اول برای معرفی یک کسب‌وکار اهمیت دارد، طراحی یک لوگو متناسب با هویت آن است. اما قطعا هر لوگویی را نمی‌توان به عنوان یک لوگوی موفق در نظر گرفت.

کلید اصلی در طراحی یک لوگوی هندسی موفق، استفاده از اشکال هندسی متناسب با بعد روانشناسی اشکال و هویت بصری آنها است. اطلاعات هرچه بیشتر طراح از نمادشناسی اشکال بیشتر باشد کار حرفه ای تری را ارائه می دهد از نظر روانشناختی، هر کدام از اشکال هندسی مفاهیم خاصی را به ذهن افراد می‌آورد.

 

مفهوم اشکال در طراحی لوگو هندسی

بسیاری از مشتریان یک کسب و کار توجه زیادی به لوگو شرکت و برند های مختلف دارند که سهم زیادی در شناخت و فروش محصول در جامعه دارد. اغلب افراد از مفاهیم پنهان در پشت لوگوها اطلاعی ندارند. محیط زندگی ما سرشار از اشکال مختلف است که به گونه ای هر یک بهم ربط پیدا می کنند. جالب است بدانید که هر شکل هندسی که در اطرافتان مشاهده می کنید نکته روانشناسی را دل خود جا داده است. از نظر روانشناختی، هر کدام از اشکال هندسی مفاهیم خاصی را به ذهن افراد می‌آورد.                                     

شکل ها در لوگو هندسی چه مفهومی دارند؟

هر کدام از عناصر بصری معنا و مفهوم خاص خود را دارند، مبحث درک عنتصر بصری و تصویری در کادربندی مشخص شیوه ای برای بیان یک موضوع است. درک زبان و بیان تصویری مهمترین عامل در طراحی لوگو هندسی به حساب می آید که طراح باید متاسب با کسب و کار، کمپانی و محصول فروش به طراحی آرم مربوط به آن بپردازد. برای درک بهتر مفهوم چند شکل هندسی را برای شما بازگو می کنیم:

  • دایره

دایره‌ها نمادهایی بسیار معمول در طراحی لوگو هندسی  هستند. دایره نماد: مهربانی ،لطافت، زنانگی و آسمان و اجرام کیهانی و…. دایره در 20 درصد لوگوهای تحسین‌برانگیز جهان استفاده شده‌اند. برندهای مطرحی در جهان از نماد دایره برای معرفی خود به مخاطب استفاده کرده‌اند که در این میان می‌توانیم به لوگوی «ناسا» اشاره کنیم. نماد دایره در این لوگو، ثبات، تعهد و البته وحدت کل سیاره اختصاص داده شده به اکتشافات فضایی را نشان می‌دهد.

اصول طراحی لوگو
  • مربع

 از دیگر نمادهای رایج برای طراحی لوگو می‌توان به مربع اشاره کرد. مربع نمادی برای انتقال مفهوم تناسب، تعادل و حرفه‌ای بودن است. نمادشناسی در طراحی لوگو بیانگر این است که یک مربع یا حتی مستطیل می‌تواند اعتماد مخاطبی که به دنبال قدرت و ایمنی یک شرکت است را به خود جلب کند.  برخی از برندها نیز از نماد مربع برای بیان روایتشان به مخاطب استفاده می‌کنند. به عنوان مثال لوگوی «مایکروسافت» از چهار مربع با رنگ‌های مختلف ساخته شده است که معرف نرم‌افزار تجاری ویندوز است

  • مثلث

مثلث‌ها در طراحی لوگو رواج کمتری دارند. نماد مثلث در لوگو می‌تواند بیانگر ایده‌های مختلفی همچون قدرتی پویا، مذهب، سیر صعودی تکامل، باشد. با توجه به اینکه اضلاع مثلث به جهت مشخص تمایل دارند می‌توانند دارای انرژی باشند. این نمادها شاید حس امنیت و راحتی که مستطیل و مربع دارند را القا نکنند، اما می‌توانند شگفتی‌های نوآورانه‌ای را در خصوص برند به نمایش بگذارند.

با توجه به نمادشناسی در طراحی لوگو و اینکه مثلث منتقل‌کننده‌ی حس امنیت نیست، شاید استفاده از آن برای طراحان سخت باشد؛ چراکه صاحبان برندها به دنبال ایجاد حس امنیت در مخاطبان هستند. 

  •  اشکال مارپیچ‌

اشکال مارپیچ شاید یک شکل ترکیبی از دایره به حساب بیاییند اما ویژگی روانشناختی خاص خود را در طراحی لوگو هندسی دارنداین نماد بصری می‌تواند بیانگر احساس آرامش، خواب، جریان، زمان، انرژی، عشق، یک استراتژی آهسته و غیره باشد. برند Fetcom از این نماد در لوگوی خود استفاده کرده است.

 

طراحی لوگو اصفهان

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در خصوص نحوه و قیمت طراحی لوگو با کارشناسان نقش آبرنگ تماس بگیرید.

(ما با حرفه ای ترین طراحان، لوگو اختصاصی کسب و کار شما را طراحی می کنیم)

تلفن ها : 9-31323008 – 031

09132127209 ، 09132664095

ایمیل:  info@naghshabrang.com

آدرس : اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه شماره 5 ، مجتمع الهیه ، طبقه 4

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید