08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

جلوه های ویژه در چاپ

5/5

جلوه های ویژه در چاپ

امروزه، تأثیرگذاری بر محتوا و جلوه های ویژه در چاپ جلب توجه مخاطب اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. چاپ به عنوان وسیله ای قدرتمند برای انتقال اطلاعات و ایجاد حس مثبت، با ظهور جلوه های چاپی ویژه به ابزاری موثر تبدیل شد.

برای جلوه های ویژه در چاپ باید قبل از هر چیز فکر کنید و در سطح طراحی به یک نتیجه خوب برسید. در ادامه مقاله نقش کار آبرنگ با ما همراه باشید تا برخی از مهم ترین انواع آنها را معرفی کنیم.

استفاده از مواد مختلف دذ جلوه های ویژه در چاپ

برای ایجاد جلوه های ویژه در چاپ به کاغذ، مقوا یا هر ماده دیگری که چاپ روی آن اجرا شود نیاز داریم. بهتر است فکر خود را به کاغذ، مقوا و معمول محدود نکنید. به عنوان مثال می توانید از فلز یا حتی سنگ یا پارچه برای ساخت روکش کاتالوگ استفاده کنید، اما مراقب باشید چیزی که استفاده می کنید مناسب کار شما باشد.

اگر از ورق آلومینیوم نازک به عنوان روکش کاتالوگ شرکت استفاده می کنید ورق آلومینیوم و چاپ روی صفحه یا برجسته ممکن است مناسب نباشد. پس با دید باز پیش بروید و تمام ابزار و موادی را که برای این منظور می توان استفاده کرد یادداشت کنید و از بهترین و کاربردی ترین ابزار و مواد استفاده کنید.

انواع جلوه های ویژه در چاپ

  • لترپرس

لترپرس قدیمی ترین فرآیند در صنعت چاپ است. در این روش جوهر روی قالب برجسته زده می شود و بنابراین روی سطح کاغذ فشار داده می شود. با این کار تصویر به صورت وارونه روی کاغذ چاپ می شود.

معمولاً از قالب های فلزی در لترپرس استفاده می شود، اما قالب های چوبی و سنگی نیز رایج هستند. افکت های لترپرس عمدتا در کارت های عروسی و کارت ویزیت استفاده می شود.

  • پوشش های UV،UR و … و شیوه های بافت دار آن ها

این پوشش‌ها معمولاً برای تقویت کاغذ و مقوا استفاده می‌شوند، اما می‌توان به جای آن‌ها، به ویژه پوشش‌های نقطه‌ای یا موضعی UV استفاده کرد. به عنوان مثال، استفاده از تکه های براق UV بر روی قطرات آب یا روغن در چاپ، جلوه های جذابی ایجاد می کند. همچنین در صورت نیاز استفاده از محافظ UV بافتی جالب خواهد بود.

  • فویل‌کوبی

یکی از جلوه های ویژه در چاپ فویل کوبی است. در فویل‌کوبی‌های طلا و نقره، یک لایه رنگی از آلومینیوم بر روی کاغذ تحت حرارت و فشار مهر می شود. فرآیند فویل‌کوبی‌ با فویل فرآیند پیچیده ای نیست و شبیه به رنگ آمیزی نقطه ای است. در طرح هایی که فویل‌کوبی‌ شوند، تصاویر باید وکتور باشند و متن باید دارای خطوط بیرونی باشد.

  • مرکب‌های امنیتی

مرکب‌های امنیتی برای چاپ الگوهای پیچیده بر روی اسناد مهم استفاده می شود. ترکیبات فلورسنت نامرئی IR یکی از شناخته شده ترین این ترکیبات است. این ترکیب زمانی که در زیر نور معمولی دیده می شود نامرئی است، اما در زیر لامپ های IR فعال و نور UV قابل مشاهده است. جوهر “Black IR” نیز در چاپ بارکد استفاده می شود و فقط با اسکنر بارکد قابل ردیابی است.

” مرکب‌های نامرئی لیزری” یکی دیگر از انواع جوهرهای امنیتی است که هنگام چاپ هیچ اثر قابل مشاهده ای ندارد. اما وقتی زیر نور لیزر قرار می گیرند، کد یا تصویر چاپ شده روی کاغذ دیده می شود. از ترکیبات امنیتی برای جلوگیری از دستکاری اسناد استفاده می شود.

  • سیلک لمینیتینگ

یکی از جلوه های ویژه در چاپ سیلک لمینیتینگ است سیلک لمینیتینگ ظاهری نرم و ابریشمی می بخشد که علاوه بر زیبایی بصری ضد آب و ضد لک است. این اثر ویژه چاپ معمولاً تمام رنگ است و رنگ های بسیار روشن و جذابی تولید می کند. لمینت بسته به سلیقه مشتری می تواند براق، مات و حتی بافت باشد.

  • چاپ سیلک

یکی دیگر از جلوه های ویژه در چاپ سیلک است هنگام انجام کارهای خلاقانه و متفاوت، استفاده از چاپ صفحه اجتناب ناپذیر است. به عنوان مثال، اگر می خواهید در کار خود از فلز، سنگ یا موارد مشابه مانند چاپ رسید و کاتالوگ و … استفاده کنید، باید از چاپ سیلک برای ثبت نوشته یا طرح خود کمک بگیرید.

پیشنهاد مطالعه در مقاله جلوه های ویژه در چاپ : طراحی و چاپ بسته بندی

جلوه های ویژه در چاپ
  • ورنی‌ موضعی

ورنی‌ موضعی یکی دیگر از انواع جلوه های چاپی است که براق، مات و ابریشمی است. ورنی UV به صورت موضعی از روی الگو به روی کار اعمال می‌شوند. این فرآیند در چاپ سنتی سابقه طولانی تری دارد، اما نسخه دیجیتال آن راحت تر است، در این روش، کلیشه مجزا روی سطح چاپ شده قرار می‌گیرد چاپ را مشخص و برجسته‌تر می‌کند.

این لایه برجسته باعث می‌شود حالت سایه روشن و براق روی سطح دیده شود. این کار به چاپ جذابیت خاصی می‌دهد. برای مثال می‌توان قسمت‌هایی از چاپ از برند تجاری محصولات، لوگوی شرکت، عکس، نام شرکت و مدیریت را از سایر قسمت‌ها برجسته تر کرد. این کار تاثیر تبلیغات را دو چندان خواهد کرد.

  • چاپ مخمل

ترکیب این نوع چاپ با روش های دیگر کمی سخت است اما در هر صورت می توان با این روش کارهایی از جمله چسباندن الگوی چاپ مخملی به صورت جداگانه و در برخی جاها در انتهای کار انجام داد. آنچه در انتهای کار چاپ مخملی ایجاد می شود، بافتی مخملی درست مانند پارچه های مخملی است.

  • چاپ و داغی

این شیوه چاپ ، بیشتر به اسم طلاکوب معروف است. با به کار گیری ورقه های نازک فلزی که در رنگ های مختلف از جمله طلایی ، نفره ای سبز ، ابی ،  و مسی و … وجود داردمی توان کارهای دلچسبی انجام داد.

استفاده درست و به جا ازشیوه چاپ طلاکوب کار را بسیار متفاوت می کند. بهتر است متناسب با کار خود رنگ ورقه چاپ داغی را انتخاب کنید مثلا در یک کار خلاقانه از نقره کوب به جای اینه در یک قاب استفاده شده بود.

این روش چاپ به طلاکوب معروف است. می توانید با ورق های فلزی نازک که در رنگ های مختلف طلایی، سبز، آبی، مسی و غیره هستند کارهای جالبی انجام دهید. استفاده صحیح و مناسب از روش چاپ طلاکوب بسیار کارهای متفاوتی را ایجاد می کند. بهتر است با توجه به کارتان رنگ ورقه چاپ داغی را انتخاب کنید.

پیشنهاد مطالعه در مقاله جلوه های ویژه در چاپ : قیمت طراحی و چاپ بسته بندی در اصفهان

جلوه های چاپ
  • برجسته کاری باکلیشه فلزی

با استفاده از چاپگر لترپرس وکلیشه فلزی می توانید برجستگی یا فرورفتگی روی سطح ایجاد کنید. این روش برای کارهای چاپی مانند ایجاد جلوه های ویژه در سررسید ثابت نیز بسیار جذاب است.

  • ترمو گرافی

با این روش چاپ می توان برجستگی ایجاد کرد تا رنگ در مکان های مورد نظر به صورت پلات بیاید. برجستگی ایجاد شده شبیه به خمیر ویترای است به طوری که کاملا زیر دست حس می شود. در نمونه طرح جلد کتاب، پارچه به صورت ترموگرافی چاپ شده است که بسیار جذاب و مناسب است. در این مورد، برجسته کردن نباید تنها موردی باشد که مورد توجه قرار گیرد باشد، که قطعاً یک چیز جذاب و منحصر به فرد است. در عوض، استفاده صحیح از ترموگرافی جذابیت را دو چندان می کند.

  • امباسینگ و دی‌امباسینگ

امباسینگ و دی‌امباسینگ دو عملیات تکمیلی مستقل هستند که دو نتیجه متفاوت ایجاد می کنند. در هر دو فرآیند از صفحات فلزی و صفحات چاپی استفاده می شود. صفحه روی چاپگر نصب می شود و کاغذ بین صفحات قرار می گیرد.

در حین انجام امباسینگ ودی‌امباسینگ باید به چند نکته توجه کرد؛ اول آنکه یادمان باشد که این کار، یک عملیات مکانیکی است که باعث تغییر شکل خود کاغذ می‌شود، بنابراین تغییراتی در طراحی اولیه نیز اتفاق می‌افتد. درضمن، هنگام کار با متن، فاصله بین حروف باید بیشتر باشد، زیرا در هنگام انجام عملیات امباسینگ/دی‌امباسینگ، فاصله حروف کمتر می‌شود و ممکن است با هم برخورد کرده و کار را خراب کند.

امباسینگ، المان‌های موجود در طراحی را کوچک‌تر کرده و شارپ بودن متن را نیز پایین می‌آورد.

  • چاپ افست

این روش چاپ یکی از ابتدایی ترین روشها در ایجاد جلوه های ویژه است. این روش چاپ را به راحتی می توان با انواع دیگر ترکیب کرد و کار عالی به دست آورد، اما پس از آن با آگاهی و خلاقیت می توانید کار خاص خود را نیز تنها با چاپ افست خلق کنید. شناخت رنگ نقره ای، طلایی، فسفری و غیره به خودی خود می تواند خاص و خلاقانه باشد.

  • دایکات

برش قسمت های مورد نظر طرح ممکن است غیرعادی باشد، اما جالب خواهد بود. این روش اغلب در کارت های تبریک استفاده می شود. استفاده از این روش برای کاتالوگ، پوشه و … جذابیتی ندارد.

نقش آبرنگ ارائه دهنده ی انواع خدمات چاپ است، با ما حرفه ای بدرخشید!

  • آدرس:

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5 ، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

  • شماره های تماس:

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید