08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

انواع چاپ و بسته بندی

5/5
انواع چاپ و بسته بندی

انواع چاپ و بسته بندی

نوع بسته بندی و چاپ جعبه ی محصول بر فروش تأثیر می گذارد. یک محصول با کیفیت در بسته بندی خوب و حرفه ای می تواند سطح فروش شما را در بازار پر رقابت امروزی افزایش دهد. از کاغذهای چاپی مختلفی برای بسته بندی استفاده می شود، انتخاب روش چاپ، مواد مصرفی و ویرایش متفاوت است.در این مقاله انواع چاپ و بسته بندی محصولات را شرح می دهیم .

بسته به نوع محصول، جنس و طرح بسته بندی متفاوت است و می تواند از طلق، مقوا یا لمینت ساخته شود. در صنعت بسته بندی از نوع کارتن بیشتر استفاده می شود و با توجه به محصول یا کالایی که در جعبه قرار می گیرد، مواد کارتن انتخاب می شود. برای مثال جعبه مواد غذایی، جعبه دستمال کاغذی، جعبه دارو، جعبه لوازم آرایشی و بهداشتی و … که پس از گذراندن این مراحل در رده چاپ و بسته بندی
قرار می گیرد.

انواع چاپ بسته بندی مواد غذایی

  • چاپ افست
  • چاپ فلکسو گرافی یا فلکسو
  • چاپ اسکرین یا سیلک
  • چاپ دیجیتال
  • چاپ طلا کوب یا نقره کوب
  • چاپ طلقی
  • چاپ افست

حتما کارتن های رنگی و زیبا رو که عکس های مختلف با ترکیب رنگ های مختلف رو دیده اید، به این نوع چاپ افست می گویند. چاپ افست نیازمند ابزارهای مخصوص چاپ افست که فیلم و زینک چاپ می باشد، است.

انواع چاپ و بسته بندی
  • چاپ فلکسو

این نوع چاپ عمدتاً برای بسته بندی استفاده می شود و دارای یک صفحه ی انعطاف پذیر و متمایز از ژلاتین یا پلاستیک به نام کلیشه است که در واقع توسط سیلندر دستگاه چاپ چسبانده می شود. قیمت چاپ فلکسو بستگی به مقدار ژلاتین مصرفی دارد که در تعداد چاپ و طرح روی جعبه مشخص شده است.

  • چاپ سیلک

در این نوع چاپ از پارچه با توری با سوراخ های بسیار ریز استفاده می شود، توری در یک قالب ثابت میمونه، به این قالب شابلن یا کلیشه می گویند. چاپ سیلک  انواع مختلفی دارد، از جمله: چاپ معمولی، چاپ با لاک حساس برجسته آبی ، چاپ ترام، پلاستی زول میباشد..

  • چاپ داغی (چاپ طلاکوب)

طلاکوب در واقع نوعی چاپ  داغی است که به شیوه لترپرس انجام می شود، امروزه طلاکوب در رنگهای مختلف نقره ای، آبی ،قرمز و … در بازار موجود است و در برخی جاها از این روش ها به صورت ضرب خالی زده می شود که فقط فرورفتگی یا برجستگی ایجاد می شود.

  • چاپ دیجیتال

این نوع چاپ بسته بندی در زمان کوتاهی انجام می شود. از چاپ دیجیتال برای بسته بندی رستورانی، چاپ انواع کارت، پوستر، بنر و… استفاده می شود. درست مانند چاپ افست، می توانید رنگ های سیاه و سفید و CMYK را چاپ کنید اما نمی تواند Pantone یا HKS را چاپ کند. چاپ دیجیتال برای نسخه های محدود نیز استفاده می شود. این نوع چاپ در مقایسه با چاپ افست کیفیت پایین تری دارد. دیجیتال هنگام چاپ روی کاغذهای مختلف محدودیت هایی دارد.

  • چاپ طلقی

این نوع چاپ به پلکسی گلاس نیز معروف است. معمولاً برای چاپ استند های تبلیغاتی، جعبه های پلکسی، سینی رستوران، زیر لیوانی، تابلوها و غیره استفاده می شود.

این نوع چاپ در برابر گرما و سرما مقاومت بالایی دارد. وضوح و روشنایی نیز بسیار بالا است. چاپ طلقی قیمت مناسبی دارد. با این نوع چاپ، جوهر روی مواد اسپری می شود. سپس در زیر اشعه UV به سرعت خشک می شود.این چاپ بر روی انواع مواد با رنگ ها و ضخامت های مختلف انجام می شود. استفاده از این نوع چاپ برای بسته بندی آب نبات یا دسر خوب است.

بیشتر بدانید انواع چاپ و بسته بندی : ساخت تیزر تبلیغاتی در اصفهان

انواع چاپ و بسته بندی

انواع بسته بندی

  • بسته بندی شیشه ای

یکی از قدیمی ترین ظروف بسته بندی ظروف شیشه ای هستند. در زمان های قدیم، ساخت بطری های شیشه ای یکی از شاخه های مهم اقتصاد محسوب می شد.

مزایای ظروف شیشه ای در بسته بندی محصولات عبارتند از: شیشه از نظر شیمیایی خنثی است، یعنی با محتویات خود واکنش نشان نمی دهد، طعم محصول در بسته بندی شیشه ای بدون تغییر باقی می ماند. شیشه ضد آب بدون بو و بهداشتی است.

ظروف شیشه ای مقاومت خوبی دارند و در اشکال، اندازه ها و رنگ های مختلف تولید می شوند.شیشه شفاف است و به خریدار امکان می دهد محتویات آن را ببیند و توسط فروشنده در فروشگاه ها فروخته می شود .

  • بسته بندی فلزی یا ظروف فلزی (حلبی)

به طور کلی برای شناسایی بسته بندی فلزی از دو نوع ماده استفاده می شود. مواد اولیه ای که در ساختمان اصلی ظروف بسته را تشکیل می دهد. موادی که عملکرد کمکی دارند، به این منظور که برای مقاوم ساختن بسته بندی در برابر خوردگی و…  استفاده می شود.

مواد اولیه مورد استفاده در بسته بندی فلزی آلومینیوم، قلع، آهن، نیکل، روی و سرب می باشد که مواد اولیه معدنی هستند که پس از استخراج و و انجام فرآیندهایی تغلیظ گردیده و مورد استفاده قرار می گیرند.

  • بسته بندی پلاستیکی

پلاستیک ها ترکیباتی با زنجیره بلند هستند که از پلیمریزاسیون ترکیبات ساده ای به نام مونومر نام دارند به وجود می آیند که به دو دسته تقسیم می شوند.

ترموپلاستیک ها موادی هستند که با حرارت نرم می شوند و با کاهش حرارت سخت می شوند این مواد به علت داشتن خواص از قبیل مقاومت در برابر ضربه، کشش، سایش و خراش در بسته بندی های مختلف استفاده می شود.

 این مواد در بسته بندی های مختلف در ساخت جعبه های شفاف، جعبه جواهرات، لوازم آرایشی و بهداشتی، بطری های بادی، جعبه های چاپی و بشکه های بسته بندی مواد غذایی و بسته بندی روغن ، چربیها، بسته بندی گازوئیل و بسته بندی نوشابه ها و بسته بندی شامپو ها به کار می رود.

  • پاکت های کاغذی

پاکت‌های کاغذی بر اساس ابعاد، شکل‌ها، نوع کاغذ، تعداد لایه‌ها و … به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. مانند پاکت دارو، پاکت کاتالوگ، پاکت پول، ساک دستی و  یا کیسه کاغذی. انواع بسته بندی کاغذی با توجه به تعداد لایه هایی که از آن تشکیل شده اند عبارتند از:

  • بسته های یک لایه نظیر پاکت نامه
  • بسته های چندلایه نظیر پاکت سیمان

بیشتر بدانید انواع چاپ و بسته بندی : چاپ جعبه بسته بندی

انواع چاپ و بسته بندی

نکاتی در طراحی جعبه خلاقانه

  • خلاقانه فکر کنید

طراحی بسته بندی خلاقانه و خاصنقش کلیدی در ایجاد یک تجربه هیجان انگیز برای مشتری در هنگام باز کردن جعبه دارد؛ بسته بندی منحصر به فرد همراه با طرح های مفهومی راهی عالی برای وفاداری مشتریان به محصولات شماست. بنابراین سعی کنید به اصطلاح “خارج از جعبه” فکر کنید.

  • مشتریان خود را بشناسید

انواع مختلف جعبه و بسته بندی راه بسیار خوبی برای برقراری ارتباط با مشتریان است. از طریق بسته بندی هایی که مصرف کنندگان می توانند با آن ارتباط برقرار کنند، به آن ها نزدیک شوید.

  • به روز باشید

روندهای توسعه بسته بندی در سراسر جهان را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، بسته بندی پایدار و سازگار با محیط زیست می تواند در هنگام خرید آن محصول، احساس رضایت و خشنودی از خود را در مشتری ایجاد کند.

  • هدف دیگری برای بسته بندی در نظر داشته باشید

اگر بسته‌بندی شما هدفی غیر از ذخیره‌سازی محصول شما داشته باشد، محصول را برای مشتریان جذاب‌تر می‌کند و منجر به فروش بیشتر نسبت به محصولات مشابه می‌شود.

  • ملاحظات طراحی را رعایت کنید

ظاهر، رنگ‌ها، تصاویر و حروف روی بسته‌بندی می‌تواند تأثیر بسزایی در اولین برخورد مشتری با بسته‌بندی و محصول شما داشته باشد. بنابراین، هنگام طراحی ظاهر خود دقت و توجه زیادی به خرج دهید.

طراحی جعبه خاص و خلاقانه باید به گونه ای باشد که با حواس پنج گانه خریدار ارتباط برقرار کند و پیام شما را منتقل کند. به طور همزمان ماهیت محصول و کاربرد محصول خود را بیان کنید. با استفاده از رنگ های ساده و خطوط موازی، بسته بندی محصول شما ساده و مدرن به نظر می رسد و فروش بهتری نسبت به سایر محصولات دارد.

بیشتر بدانید انواع چاپ و بسته بندی : شکلات تبلیغاتی

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید