08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

 اصول طراحی کاتالوگ

5/5
اصول طراحی کاتالوگ

اصول طراحی کاتالوگ

اصول طراحی کاتالوگ چیست ؟ کاتالوگ، یک ابزار تبلیغاتی قوی در عصر حاضر است، دفترچه ای است که در رابطه با محصولات و یا خدمات با استفاده از تصویر، نوشتار، تقویت قوه ی بصری خواننده، یک سازمان اطلاعاتی قوی را در سریع ترین حالت ممکن در اختیار شما قرار می دهد. غالباً اکثر شرکت ها برای معرفی محصولات خود از این ابزار تبلیغاتی استفاده می کنند. درواقع، کاتالوگ شامل عکس و توضیحاتی است که شما پس از مطالعه آن به راحتی می توانید جهت خرید و یا عدم خرید محصولات یا خدمات تصمیم گیری کنید. اصول طراحی کاتالوگ یکی از ترفندهای رایج تبلیغات آفلاین بوده و ارتباطی با شبکه های مجازی و اینترنت ندارد.

بیشتر بخوانید: نکات طراحی کاتالوگ

در اصول طراحی کاتالوگ سخنان مدیر عامل، استراتژی سازمان، چارت و اهداف سازمان،چشم اندازهای پنج ساله یا ده ساله ی سهام و گسترش معاملات و سایر اقدامات تجاری رامیتوان با در نظرگرفتن سلیقه ی سفارش دهنده درکاتاتوگ گنجاند. لازم به ذکراست اصول طراحی کاتالوگ در اکثر کشورها یکسان است، زیرا از اصول بصری و تصویری پیروی میکند. تنها تفاوت دراصول طراحی کاتالوگ زبان نگارش است، درهرحال کاتالوگ یک ابزار استاندارد و بین‌المللی در تمام سطح بازارفروش محسوب میشود. اصول طراحی کاتالوگ هرچقدر بهتر و قوی تر طراحی شود و هرچه بیشتر به رعایت اصول بصری و هنری نزدیک تر باشد، به جذب مشتری کمک کرده و باعث افزایش فروش و بازاریابی می گردد، برای درک بهتراین مطالب مثالی برایتان می آوریم:

فرض کنید، که به یک فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی  برای خرید محصولی آرایشی مراجعه میکنید و به دلیل تنوع زیاد محصولات موجود در فروشگاه شما، اصلا قادر به تصمیم گیری نیستید، به همین منظور ابتدا به کاتالوگ محصولاتی که درآن ذکر شده مراجعه میکنید و پس از کسب اطلاعات از کاتالوگ محصولات میتوانید بهترین تصمیم را برای خرید انجام دهید، حال که به اهمیت  اصول طراحی کاتالوگ درعرصه ی فروش و بازاریابی پی بردید به طور جدی تر به شرح آن می پردازیم.

اصول طراحی کاتالوگ طراحی

اصول طراحی کاتالوگ چیست؟

 اصول طراحی کاتالوگ مهمترین بخش در تهیه یک کاتالوگ است؛چراکه با یک طراحی شیک و فوق حرفه ای می توانیم قدرت تبلیغاتی برند و شرکت خود را به بقیه نشان دهیم و در رقابت های سنگین تجاری موفق شویم. اما برای اینکه عکاسی کاتالوگ و چاپ کاتالوگ ما بیشتر و حرفه ای تر به نظر بیاید اهمیت، اصول طراحی کاتالوگ بسیار مهم خواهد بود. یک طراحی اصولی می تواند مخاطب را ملزم به خواندن مطالب داخل کاتالوگ کند. چراکه مخاطبین ما وقتی کاتالوگ را ورق می‌زنند که دارای طراحی چشم نواز و گیرا و قوی باشد. مخاطبین ناخودآگاه تمام طرح‌ها را تا انتها دنبال می‌کنند و لبخند رضایت بر لب دارند. شناسایی و شناخت برند، شرکت، محصول  و توسعه بازار به مردم و خوانندگان کاتالوگ مهمترین شگرد هنری برای یک طراح کاتالوگ است.

اصل مطلب این است : داشتن محصولات شگفت‌انگیز مهم نیست اگر روشی شگفت‌انگیز برای نمایش آنها نداشته باشید.

اصول طراحی کاتالوگ

مهمترین نکات و اصول طراحی کاتالوگ

اصول طراحی کاتالوگ زیر می‌تواند در نحوه ی طراحی یک کاتالوگ فوق العاده حرفه ای موثر باشد:

  • کوتاه نویسی

در اصول طراحی کاتالوگ کوتاه نویسی از اهمیت بالایی برخوردار است. باید سعی بر این داشته باشید تا در نوشتن، کمترین کلام و بیشترین تاثیرگزاری را به مخاطب انتقال دهید. در یک طرح تبلیغاتی باید حرفه ای عمل کنید که مخاطب بتواند در کمترین زمان ممکن برای مطالعه، مهم ترین اطلاعات را از کاتالوگ محصول دریافت نماید. توصیه می‌کنیم در طراحی کاتالوگ از نوشتن اطلاعات اضافی و غیرسازنده پرهیز کنید و مطالب اصلی و مهم نیز به صورت خلاصه نوشته شود. پر کردن کاتالوگ با متن‌ها و مطالب خسته کننده و طولانی یک اشتباه برای طراح است، زیرا مخاطب را خسته و کسل خواهد کرد. کاتالوگ را با روزنامه و مجله اشتباه نگیرید، چراکه مطالب طولانی تمرکز مخاطب را به شدت پایین میاورد. لازم به ذکر است برای تمرین کوتاه نویسی میتوانید ازخلاصه نویسی مطالب طولانی شروع کنید.

  • انتخاب فونت با اندازه مناسب

یکی از مهمترین اصول طراحی کاتالوگ که ممکن است کمتر به چشم بیاید، اندازه فونت و سایز مطالب است. سایز و اندازه ی کلمات و حروف و اعداد را هرگز دست کم نگیرید. مثالی برای شما میزنیم:

یک نوشته در اختیار شماست،  در برگه ی اول تمام تیترها با یک سایز فونت نوشته شده اند و در برگه‌ی بعدی سر تیترها با فونت بسیار بزرگ نوشته شده اند؛ شما مطالعه کدام برگه را ترجیح می‌دهید؟ جواب این سوال بسیار واضح است آن برگه ای که در انتخاب فونت زیرکانه عمل کرده است، بیشترین تاثیر را برای تشویق مخاطب به خواندن دارد.

اندازه فونت می‌تواند در اثر گذاری بر مخاطب، نقش اساسی ایفا کند. هنگام انتخاب فونت مناسب برای طراحی کاتالوگ، بهتر است که در اندازه‌های آن دقت لازم را به کار ببرید. استفاده از دو یا سه اندازه متفاوت فونت، فونت بزرگ برای عنوان های اصلی، فونت بعدی در عنوان های فرعی و فونت کوچکتر در نوشته های صفحات در کاتالوگ موجب ایجاد هماهنگی و تعادل شده و باعث افزایش میزان تاثیرگذاری آن بر روی مخاطبان می‌گردد. همچنین درنظر داشته باشید که اندازه فونت نوشته ها در زیبایی کاتالوگ نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. اینکه در تعداد صفحات بالا، سایز فونت های زیادی استفاده کنید تا سه سایز کافی می باشد و بیشتر از آن از شکیل بودن کاتالوگ‌تان می کاهد. برای عناوین کاتالوگ می توانید از سایز بزرگتر و برای متن خود می توانید از سایز متوسط استفاده کنید.

اصول طراحی کاتالوگ
  • انتخاب رنگ مناسب

در اصول طراحی کاتالوگ قدرت جادویی رنگ ها را در جلب نظر مخاطب دست کم نگیرید. رنگ ها یکی از عناصر جذب کننده و مهم هر طرح می باشند که می‌توانند یک پل ارتباطی موفق بین مشتریان با محصول و برند ایجاد کنند. رنگ زیبا و جذاب، چشم بیننده را به خود جلب می‌کند. به طور خلاصه رنگ به عنوان یک موتور جستجوگر در یک کاتالوگ عمل میکند. باتوجه به علم روانشناسی رنگ، رنگ ها می توانند برای معرفی و انتقال پیام برند و محصولات به مشتریان استفاده شوند. رنگ شناسی حوزه ای وسیع در تبلیغات است که با استفاده از این دانش وسیع میتوانید در کار تبلیغات یک حرفه ای شوید. لازم به ذکر است بهترین نوع طراحی کاتالوگ استفاده از چهار نوع رنگ است که البته نحوه به کارگیری رنگ ها هم نیاز به سلیقه و خلاقیت و تخصص دارد.

  • عکس در کاتالوگ

در اصول و طراحی کاتالوگ معقوله ی عکاسی، کادربندی مناسب و طرح بندی عکس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. میدانید که غیر از کار عکاسی، شما میتوانید با کیفیت‌ترین  عکسی که می توانید را از اینترنت دانلود کنید، اما به هنگام چاپ  کاتالوگ صدرصد کیفیت لازم را نخواهد داشت؛ علاوه بر این موضوع تمامی این تصاویر و عکس ها در اختیار همگان قرار دارد و مسلم است تاثیری که عکس منحصر به فرد کالای شما بر روی مخاطبین می گذارد را نخواهد داشت؛ پس سعی کنید حرفه ای عمل کنید، چراکه کار شما امضای شخص شما خواهد بود.

از جهتی کیفیت عکس اگر به تیمی مجرب که تبحری ویژه در عکاسی صنعتی دارند، سپرده شود باز خورد قابل توجهی  را در جذب مخاطبین خواهد داشت. چرا که اگر عکسی بی کیفیت بدون ایده و طراحی در کاتالوگ چاپ شود مشتریان زیادی را از دست خواهید داد. از این رو هزینه ای که در جهت عکاسی خود صرف خواهید کرد با بازخورد بالای مشتریان جبران خواهد شد. نمای نزدیک کالا، تاثیر بسزایی در تمایل به خرید مشتریان می گذارد. علاوه بر صفحه آرایی کاتالوگ، طرز چیدمان کالا و زاویه عکس گیری تاثیر چشمگیری بر روی جذب مخاطب می‌گذارد.

اصول طراحی کاتالوگ
  • طراحی صفحات جلد کاتالوگ

در اصول طراحی کاتالوگ طراحی صفحه جلد کاتالوگ نسبت به صفحات داخلی بسیار حائز اهمیت است، زیرا در نگاه اول باید مخاطب رابه خود جذب کند. جلد کاتالوگ باید آن چنان جذاب و مخاطب پسند باشد تا بتواند نگاه مشتری یا مخاطب را به سوی خود بکشد. اولین نگاهی که چشم مخاطبان به آن می خورد جلد کاتالوگ شماست و می بایست کاملا مرتبط و متناسب با صنف کاری شما باشد. هارمونی رنگ ها و حتی ایجاد تضادی دلچسب می تواند در جلب نگاه اشخاص اثر مطلوبی بگذارد. توازن و هارمونی صفحه جلد و تمامی صفحات دیگر با هم و متناسب بودن سایز و ابعاد نوشتار با تصاویر و جملات پس و پیش آن است.  رعایت این تناسب، تمایل مطالعه مشتری برای ادامه مطلب را افزایش خواهد داد برای درک بیشتر این مطالب شما باید به قوانین کتاب آرایی کاملا مسلط باشید تا بتوانید هماهنگی و تناسب میان پیش زمینه و نگارش و سازگاری رنگ های صفحه با صفحه های قبل و بعد راحرفه ای انجام دهید.

شرکت طراحی و چاپ کاتالوگ در اصفهان

آیا تا به حال برای طراحی کاتالوگ تخصصی و حرفه ای خود اقدام کرده اید؟ چه تاثیرات مثبتی را پس از سفارش کاتالوگ خود در کسب و کارتان مشاهده نمودید؟ آیا بازدهی کارتان بیشتر نشده است؟ اگر هیچ کاتالوگ طراحی شده ای ندارید، هنوز هم دیر نیست. پس از اینکه نمونه کارهای ما را مشاهده کرده و در مورد طراحی و چاپ کاتالوگ برندتان تصمیم گرفتید، جهت ارائه نمونه کارهای بیشتر و متناسب با کسب و کار شما و همچنین اطلاع از قیمت طراحی و چاپ کاتالوگ ، با مشاوران نقش آبرنگ به شماره 03131323008 تماس گرفته تا شما را در این کار راهنمایی کنیم.

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید