08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

مراحل تولید کارتن بسته بندی

5/5
مراحل تولید کارتن بسته بندی

مراحل تولید کارتن بسته بندی

امروزه کارتن سازی یکی از پرکاربردترین صنایع است. دانستن مراحل تولید کارتن بسته بندی در کارتن سازی به شما کمک اساسی در انتخاب درست کارتن بندی خواهد کرد. همچنین دانستن نحوه ساخت کارتنبه شما این امکان را می دهد که به راحتی بهترین و مناسب ترین شرکت را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. در این مطلب می خواهیم شما را با مراحل مختلف کارتن سازیآشنا کنیم، با ما همراه باشید.

مراحل تولید کارتن

یکی از اولین مواردی که توجه مشتریان را به خود جلب می کند بسته بندی آن است که نقش بسیار مهمی در فروش محصول دارد. اگر محصول باکیفیت باشد، اما بسته بندی مناسب نباشد، فروش کمتری خواهد داشت.

  • مرحله اول

در مراحل تولید کارتن بسته بندی اول کارتن سازی به نیاز مشتری و کارکردهای مورد نظر بسته بندی محصول توجه می شود. هدف از بسته بندی در واقع کارکردهای اقتصادی یا مقرون به صرفه، عملکردهای فنی و حفاظتی، عملکردهای اطلاع رسانی و تبلیغاتی است.

  • مرحله دوم

در قدم دوم باید مواد اولیه خوب و با کیفیت را انتخاب کنیم. برای ساخت مقوا ابتدا باید ورق های کارتن تهیه شود. این کار به وسیله خمیر کاغذ انجام می شود. اما برای ساخت خمیر کاغذ، فرآیندهایی برای تبدیل ضایعات مقوا و چوب به خمیر کاغذ مورد نیاز است.که به دو روش امکان پذیر است: شیمیایی و فیزیکی.

  • مرحله سوم

در مرحله بعد خمیر کاغذ در دستگاه های مخصوص به کاغذ و مقوا تبدیل می شود. مهمترین تفاوت کاغذ و مقوا ضخامت آنهاست. به همین دلیل مقوا به دلیل ضخامت زیاد به عنوان لایه های مختلف یک ورق کارتنی(یعنی لاینر و فلوت) استفاده می شود. عرض کارتن ها یکسان نیست و متفاوت است. بنابراین عرض آن معمولا بین 90 تا 250 سانتی متر است و طول آن به سفارش مشتری تولید می شود.

  • مرحله چهارم

بعد از ساخت ورق های مقوایی نوبت به ساخت جعبه های مقوایی و کارتنی می رسد. پس از آماده شدن ورق ها به کمک روش هایی برش داده می شوند تا جعبه شکل بگیرد. برای این کار از دو روش دایکات و لاین و چاک استفاده کردند. توجه داشته باشید که روش دایکات که برای ساخت کارتن دایکاتی استفاده می شود ظریف تر و دقیق تر است و برای ساخت کارتن هایی با طرح های پیچیده استفاده می شود.

رایج ترین استفاده از دایکات برای ساخت کارتن های تبلیغاتی است اما برخلاف کارتن های فلکسو اولویت آنها حفاظت از محصول است. جعبه های ساخته شده با روش دایکات بسیار بیشتر جنبه ی تبلیغاتی دارند. این باعث می شود این روش برای تولید کارتن لمینتی و محصولاتی که به دنبال ظاهر تبلیغاتی بیشتری هستند مناسب باشد.

  • مرحله پنجم

معمولا روش های چاپ متعددی وجود دارد که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند و بسته به نیاز و سلیقه مشتری یکی از آنها انتخاب می شود. به عنوان مثال جعبه های مقوایی با چاپ فلکسو دارای طرح و رنگ هستند اما این طرح ها و رنگ ها چندان شفاف نیستند و به سادگی و مستقیم روی مقوا اعمال می شوند. همچنین فلکسو باکس ها در صنعت صادرات کاربرد زیادی ندارند. اما چاپ افست که از طریق فرآیند لمینت کارتن قابل انجام است، نقش مهمی در صادرات دارد.

  • مرحله پنجم

در مرحله آخر پس از انجام طراحی روی صفحات، لبه های جعبه را با ابزار مخصوصی مانند چسب و منگنه به هم وصل می کنند. این باعث می شود که صفحات شکل جعبه ای به خود بگیرند. اکنون این جعبه های بسته بندی آماده ارسال محصولات شما هستند.

انواع کارتن لایه دار

کارتن های لایه دار به انواع مختلفی تقسیم می شوند. تمایز انواع کارتن های لایه دار بر اساس تعداد لایه های استفاده شده در تولید ورق های مقوایی آن می باشد. کارتن ها به شرح زیر تقسیم می شوند:

  • کارتن دو لایه (سینگل)
  • کارتن سه لایه
  • کارتن پنج لایه
  • کارتن هفت لایه

این کارتن ها بر اساس تفاوت در تعداد لایه ها برای استحکام و دوام به کلاس های مختلفی تقسیم می شوند. پرطرفدارترین این جعبه ها جعبه های پنج لایه و سه لایه هستند که بیشتر از انواع دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

پیشنهاد مطالعه در مقاله مراحل تولید کارتن بسته بندی : طراحی و چاپ بسته بندی

راهنمای نحوه انتخاب بسته بندی مناسب

دستگاه مورد نیاز برای مراحل تولید کارتن بسته بندی کدام اند؟

  • دستگاه چاپ یا چاپ فلکسو تک رنگی یا رنگی
  • دستگاه خط کش برش
  • دستگاه چاک دستی
  • دستگاه کارتن دایکاتی
  • دستگاه لمینت دستی و لمینت اتومات
  • دستگاه لب چسب
  • دستگاه منگنه
  • دستگاه تسمه کش
  • دستگاه چاپ نیمه اتومات و یا تمام اتومات

انواع روش های تولید کاغذ

کاغذ یکی از مواد اولیه اصلی در فرآیند مراحل تولید کارتن بسته بندی است. تولید کاغذ به دو روش تولید کاغذ از چوب و تولید کاغذ از ظایعات کاغذ وکارتن انجام می شود.

  • تولید کاغذ از چوب

برخی از کارخانه های کاغذ به مواد خام برای تولید خمیر چوب دسترسی مستقیم دارند. کاغذ تهیه شده به این صورت بسیار محکم است و کیفیت آن نیز بسیار بالاست. البته در تولید کاغذ کرافت علاوه بر پالت چوب از مقدار کمی ضایعات یا مواد دیگر استفاده می شود اما به دلیل استفاده از چوب در مواد اولیه آن به این نام خوانده می شود.

  • تولید کاغذ از ضایعات کارتن و کاغذ

کارخانه هایی که با استفاده از این روش کاغذ تولید می کنند از دو قسمت اصلی تشکیل شده اند: یک واحد خمیرسازی از مقوای ضایعاتی و یک واحد تبدیل خمیرکاغذ به ورق. در خمیرسازی از ضایعات مقوا، ابتدا خمیر یا ضایعات مقوا از طریق تسمه نقاله به مخزن خمیر هیدرولیکی منتقل می شود. سپس برخی از ناخالصی های موجود در این ضایعات توسط تسمه نقاله جدا شده و از ورود آنها به هیدروپالپرها جلوگیری می شود. پس از آن آب به آنها اضافه می شود و در این مرحله فیلتراسیون اولیه انجام می شود و مخلوط تولید شده در این مرحله وارد توربو سپراتور می شود.

مراحل تولید کارتن بسته بندی چاپی با کارتن لمینتی چه تفاوتی دارند؟

مراحل تولید کارتن بسته بندی چاپی یا کارتن های ساده با توجه به محتوای مورد نظرشان ساخته می شوند. همزمان با تولید این کارتن ها، دستگاه فلسکو طرح مورد نظر را روی کارتن چاپ می کند. به یاد داشته باشید که اگر کارتن شکل ساده ای داشته باشد، به وسیله ماشین تولید می شود، اما اگر شکل خاصی داشته باشد، باید قالب دایکاتی یا قلب روتاری تهیه کرد و کارتن را با آنها درست کرد.

پیشنهاد مطالعه در مقاله مراحل تولید کارتن بسته بندی : قیمت طراحی و چاپ بسته بندی در اصفهان

تولید کارتن بسته بندی

در مورد کارتن لمینت ابتدا طرح مورد نظر با استفاده از دستگاه چاپ افست بر روی مقوا چاپ می شود و سپس با استفاده از پوستر یا توسط چسب سیلیکات برروی مقوای چاپی چسبانده می شود. پس از اتمام این مرحله، قسمت بعدی فرآیند کارتن سازی آغاز می شود. به طور کلی لمینیت به تکنیک چسباندن مقوای چاپی به کارتن اشاره دارد. کیفیت و استحکام این نوع مقوا بسیار بالاتر از کارتن چاپی است.

قیمت چاپ کارتن به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت مقوای چاپی به عوامل مختلفی بستگی دارد مثلا هر چه تعداد سفارشات شما بزرگتر باشد، کل هزینه چاپ مقوای شما کمتز خواهد بود. یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت چاپ و قیمت تمام شده جعبه ها، تعداد رنگ های استفاده شده و نقش ها و نوشته های خاص روی مقوا است.

سخن پایانی مقاله مراحل تولید کارتن بسته بندی

در این مقاله از نقش آبرنگ به مراحل تولید کارتن بسته بندی پرداختیم و گفتیم دانستن چگونگی نحوه تولید کارتن در کارتن سازی به شما کمک شایانی در انتخاب درست جعبه بسته بندی خواهد کرد و شما در شناخت شرکت های کارتن سازی یاری می کند.

نقش آبرنگ ارائه دهنده ی انواع خدمات چاپ است، با ما حرفه ای بدرخشید!

  • آدرس:

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5 ، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

  • شماره های تماس:

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید