08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

تفاوت کاتالوگ با بروشور

5/5
تفاوت کاتالوگ با بروشور

تفاوت کاتالوگ با بروشور

تفاوت کاتالوگ با بروشور در چیست؟ در اطراف خودمان وقتی حرف از طراحی و چاپ کاتالوگ می شود، بروشور هم مطرح می‌شود و خیلی از افراد کاتالوگ و بروشور را مثل هم می‌دانند، اما این‌طور نیست. این مقاله تاکنون در سال 1402 کامل ترین مباحث در رابطه با فرق های کاتالوگ با بروشور را دربردارد.

تفاوت کاتالوگ با بروشور

  • یکی از مهم‌ترین تفاوت کاتالوگ با بروشور ، طراحی و چاپ آنها در سایزهای مختلف است، در واقع بروشور می‌تواند در هر سایزی چاپ شود درحالی‌که برای کاتالوگ سایز خاصی در نظر گرفته نمی‌شود و عموما در سایز A4 و A5 طراحی می شود.
  • بروشورها از لحاظ قیمت، بسیار ارزان‌تر از کاتالوگ‌ها هستند، ازاین‌رو می‌توانید با خیالی راحت، بروشورها را در تیراژ بالا چاپ کنید.
  • کاتالوگ دربردارنده اطلاعات کلی است و بروشور از اطلاعات جزئی تشکیل شده است.
  • کاتالوگ‌ها بیشتر به‌صورت دفترچه‌های با تعداد صفحات کم طراحی و چاپ می‌شوند. درحالی‌که بروشورها به‌صورت صفحات چندلتی هستند که در اندازه‌های مختلفی طراحی و چاپ می‌شوند.
  • نحوه درج محتوا در بروشور و کاتالوگ نیز با هم متفاوت است. از لحاظ قیمت معمولاً کاتالوگ‌ها از قیمت بیشتری نسبت به بروشورها برخوردار هستند. عواملی مانند نوع کاغذ، ابعاد، طرح و.. بر روی قیمت چاپ بروشور و کاتالوگ تأثیرگذار است.
  • تعداد صفحات بروشورها معمولا از ۸ صفحه به بالا هستند برای توصیف دقیق از ویژگی‌های خدمات یک شرکت، و یا محصول موردنظر است. تعداد صفحات کاتالوگ‌ها معمولا بین ۴ تا ۸ صفحه هستند و تعداد آن از بروشور کم‌تر می‌باشد و این موضوع یکی از دلایل تفاوت بین کاتالوگ و بروشور است.
اصول طراحی بروشور سه لت

تفاوت کاتالوگ با بروشور در عمل

فرض کنیم، شما یک کمپانی عمده‌فروشی بزرگ هستید و در کنار فروشگاه خودتان، برای خرده‌فروش‌ها هم جنس می‌فرستید. کاتالوگتان را با لیست کامل محصولاتتان پر کرده‌اید و آن را برای خرده‌فروش‌ها می‌فرستید تا از تمام پتانسیل خریدشان از شما آگاه شوند.

خرده‌فروشی که پیش‌تر کاتالوگ شما را دیده علاقه‌مند است که دربارۀ اتوی موی بخصوصی که می‌فروشید بیشتر بداند. شما می‌توانید بروشور کوتاهی که با جزئیات امکانات مدل و روش کار اتو را در آن درج کرده‌اید، برایش بفرستید تا پاسخ سؤالاتش را بدهد. همین بروشور را می‌توانید به دست مشتریان فروشگاهتان هم بدهید تا تبلیغی برای آن محصول خاص یا گروه محصولات باشد.

تفاوت کاتالوگ با بروشور در چاپ

آخرین فرق بروشور و کاتالوگ در مورد چاپ و تیراژشان است. برای چاپ‌کردن این دو ابزار معمولاً از دو روش عمومی چاپ افست و دیجیتال استفاده می‌کنند.

فرق بین چاپ دیجیتال با افست در مرحلۀ لیتوگرافی است که در چاپ دیجیتالی وجود ندارد. چاپ افست کیفیت خیلی بالاتری نسبت به چاپ دیجیتالی دارد، ولی زمان بیشتری می‌برد و هزینۀ بالاتری هم دارد.

تفاوت دیگر در تیراژ چاپ بروشور و کاتالوگ است. گاهی پیش می‌آید که کاتالوگ تیراژ پایین‌تری از بروشور داشته باشد. در تیراژ پایین‌تر چاپ دیجیتال مقرون‌به‌صرفه‌تر از افست است.

بنابراین، بسته به تیراژتان باید روش چاپتان را انتخاب کنید تا هزینۀ اضافی نکرده باشید. در مورد بروشور چاپ دیجیتال می‌تواند انتخاب بهتری باشد؛ ولی مشکلی که هست کیفیت پایین‌تر این روش چاپ است؛ بنابراین اگر قصد چاپ تیراژ بالا دارید می‌توانید به سراغ چاپ افست بروید.

کاتالوگ با پاورپوینت

نکات طراحی بروشور

  • به این دلیل که طراحی بروشور عمدتاً برای معرفی محصول است و جنبه راهنمایی آن بالا است، ممکن است در برگه‌های نازک‌تر از استاندارد چاپ شود و به این نوع بروشورها پامفلت یا لیفت نیز گفته می‌شود که در صنایع داروسازی استفاده گسترده دارد.
  • درست است که بروشور بیشتر جنبه آموزشی دارد؛ اما به‌هرحال جنبه تبلیغاتی نیز می‌تواند داشته باشد؛ بنابراین بهتر است در طراحی بروشور خلاقیت لازم بکار برده شود تا بتوانید از رقبایتان متمایز شوید و در خاطر مشتریان خود بیشتر بمانید.
  • برای طراحی بروشور می‌توان خلاقیت لازم را بکار برد و از طرحی جالبی مانند آکاردئونی استفاده شود.
  • طراحی بروشور آکاردئونیاصولاً به این صورت است که اگر این بروشور گسترده شود به‌اندازه یک برگه A4 می‌باشد که سه بخش مساوی تقسیم شده است. در طراحی این نوع بروشور نحوه و ترتیب صفحات در قرارگرفتن آنها کنار یکدیگر باید دقت لازم صورت پذیرد.

نکات طراحی کاتالوگ

  • کاتالوگ سند و یا کتابچه‌ای است که به آن کالانما نیز می‌گویند که شامل محصولات و یا خدمات یک شرکت که همراه با توضیحات مهم و ضروری از آنها می‌باشد که لیست گردیده است.
  • جنبه تبلیغاتی کاتالوگ بالا می‌باشد و اصولاً فروشنده‌ها در مجموعه‌ها در هنگام فروش برای معرفی بهتر محصولات یک شرکت، یک کاتالوگ در اختیار دارند تا بتوانند تنوع محصولات و کاربردشان را به مشتریان نشان دهند.
  • شکل کاتالوگ مشخص می‌باشد که اگر به‌صورت کاتالوگ دوبرگی باشد اصولاً در ابعاد A4 بوده و اگر به‌صورت کتابچه‌ای و چند برگی باشد در ابعاد استاندارد A5، A4  و یا به شکل مربعی می‌باشد؛ اما دیگر از نظر شکل، کاتالوگ تک برگی و یا آکاردئونی نداریم و این نوع شکل برایطراحی بروشور می‌باشد.
  • کاتالوگ اصولاً صحافی شده می باشد.

اطلاعاتی که در طراحی کاتالوگ آورده می‌شود عمدتاً اطلاعات ضروری است که در بازار برای انتخاب آن محصول بسیار مهم می‌باشد؛ یعنی بخش مهم اطلاعات فنی و ابعاد کالا آورده می‌شود؛ اما در اطلاعات فنی ریز نمی‌شود و راهنمایی در مورد نحوه استفاده از کالا اصولاً انجام نمی‌شود.

نقش آبرنگ با داشتن بیشترین سابقه در زمینه کاتالوگ و طراحی و چاپ کاتالوگ حرفه ای آماده برای قبول سفارشات شماست.

طراحی کاتالوگ با پاورپوینت

تفاوت کاتالوگ با بروشور در یک‌کلام!

   کاتالوگ در معنای ساده‌تر، یکسری اطلاعات کامل و جزئی دررابطه‌با سازمان و یا شرکت موردنظر را در نظر می‌گیرد، درحالی‌که بروشور ریزترین و جزئی‌ترین اطلاعات را برای مشتری انتخاب می‌کند.

بروشور یک سند و یا یک دفترچه چاپ شده و کوتاه می‌باشد که بیشتر کاربرد توصیفی و آموزشی دارد. اما کاتالوگ سند و یا کتابچه‌ای است که محصولات و یا خدمات یک مجموعه را لیست بندی و معرفی می‌کند. زمانی که صحبت از بروشور و یا کاتالوگ به میان می‌آید ممکن است کمی احساس سردرگمی به وجود آید؛ زیرا که هر دو دارای اطلاعات محصولات و خدمات یک مجموعه هستند که در اختیار مشتری قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید مقاله تفاوت کاتالوگ با بروشور : آموزش طراحی کاتالوگ با indesign‎

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید