08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

اصول طراحی لوگو

5/5
اصول طراحی لوگو

اصول طراحی لوگو

طراحی لوگو مهم ترین و تاثیرگذارترین بخش در فرآیند برندسازی می باشد. لوگو نشان دهنده هویت یک برند می باشد و طراحی اشتباه و غیرحرفه ای آن می تواند اثرگذاری منفی در دیدگاه کاربران و مشتریان نسبت به آن برند بوجود بیاورد. طراحی لوگو حرفه ای مانند هر یک از عناصر تبلیغاتی و هویت بصری دارای اصول اولیه و نکات حائز اهمیتی می باشد که طراح باید به آنها دقت داشته باشد تا بازخورد خوبی را دریافت کند. در ادامه اصول مهم طراحی لوگو تخصصی را بررسی خواهیم کرد. پس همراه ما باشید.

ابزارهای بصری بسیاری وجود دارند که کسب و کارها به آماده سازی آن‌ها توجه خاصی می کنند. این ابزار شامل لوگو، کاتالوگ، کارت ویزیت، وبسایت، نرم افزارهای موبایلی، بسته بندی، تراکت و غیره می‌شوند. اما لوگو با اهمیت ترین آنها می باشد. لوگو به مشتری کمک می‌کند محصول و برند شما را در میان هزاران محصول دیگر بشناسد.

اصول طراحی لوگو

چرا رعایت اصول طراحی لوگو اهمیت دارد؟

لوگو در موفقیت کسب و کارها در دنیای رقابتی امروز اهمیت بالا و نقش بسزایی دارد. کسب و کار شما باید با شرکت‌های که سابقه طولانی دارند و نیز شرکت‌های تازه‌تاسیس رقابت کند. هرچند که طرح بازاریابی درخورجز واجبات می باشد اما مهارت‌های ارتباط تصویری نیز به همان اندازه مهم و تآثیرگذارهستند. بااستفاده صحیح ابزارهای تصویری مثل لوگو، مشاغل می‌توانند ارتباطی سریع با مخاطب ایجاد کنند.

قطعا باور دارید و می دانید که در دنیای بیش از حد رقابتی امروز، اداره کردن کسب و کار ساده نیست. طبق گزارشات، 80 درصد از کسب و کارهای کوچک در همان سال اول شکست می خورند و بسته می‌شوند. بقیه نیز ظرف دو تا سه سال از بازار حذف می‌شوند. فقط تعداد بسیار کمی می‌توانند جای خود را در دنیای کسب و کارها حفظ کنند.

اما کدام کسب و کارها شکست می‌خورند و کدام یک لذت و طعم موفقیت را می چشند؟ مشاهده شده است که شرکت‌هایی که تلاش مضاعفی کرده و سعی می‌کنند هویت بصری برند خود را قوی بسازند، در بازار موفق می‌شوند. کسانی که به برندسازی اهمیت نمی‌دهند، محکوم به شکست هستند زیرا از بازار کسب و کار خود هیچ شناختی ندارند. ایجاد ارتباط تصویری خوب با مردم برای موفقیت هر کسب و کاری واجب و حائز اهمیت هست؛ به این دلیل است که کارآفرینان امروزی بر ایجاد ارتباط تصویری منحصر به‌فرد تاکید ویژه‌ای دارند. اما طراحی لوگو اختصاصی خوب و مناسب دارای قواعد و اصولیست که در ادامه می خواهیم به بررسی اصول طراحی لوگو بپردازیم.

سه دسته‌ی کلی برای اصول طراحی لوگو وجود دارد:

  • نوشتاری (لوگوتایپ یا مونوگرام)
  • تصویری و علامت اختصاری (پیکتوگرام و آرم)
  • نوشتاری – تصویری

 

اینکه کدام یک از این سه نوع طراحی لوگو در خور است بستگی به بعضی از شرایط دارد، از جمله وسعت کاری، منحصر به فرد بودن اسم، نوع شغل یا خدمات و عواملی دیگر که در اصول طراحی لوگو نقش دارد.

 

بیشتر بخوانید: قیمت طراحی لوگو در اصفهان

اصول طراحی لوگو

بررسی فعالیت و جایگاه برند از اولین اصول طراحی لوگو

طراحی لوگو بدون شناخت و بررسی برند کاری عبث می باشد. نوع طراحی و طرح با فیلد کاری یک برند ارتباط مستقیم دارد. برای نمونه لوگوی طراحی شده برای مشاغلی که با کودکان سروکار دارند با لوگوهای مشاغل صنعتی از همه نظر تفاوت فاحشی دارد پس جستجو و تحقیق را نباید نادیده گرفت.

 

اصول طراحی لوگو عبارتند از:

لوگو بخش حیاتی هرکسب و کاری در بازاری به حساب می آید که رقبای بسیاری در آن به دنبال جذب مشتریان هستند. لوگو تبدیل به ابزار بازاریابی مهمی شده است تا محصولات و خدمات شرکت را به مشتریان هدف بشناسد. اما این مزایا فقط از طریقی تحقق خواهد یافت که طراحی لوگو حرفه‌ای و اصولی باشد. در ادامه برخی از اصول طراحی لوگو را به شما دوستان عزیز معرفی خواهیم کرد.

  1. ساده طراحی کنید

یکی از اصول طراحی لوگو ی خوب این است که مفهومی ساده و مستقیم داشته باشد. بهترین لوگو، لوگویی است که به بیننده حسی آنی و شفاف و شناخته شده از «شما» بدهد و تمیز و عاری از در هم ریختگی و علامت های نامفهویم باشد. به طور کلی، هر چه ساده‌تر بهتر؛ سادگی اثر گذاری بیشتری دارد. فراموش نکنید که از لوگو به روش های متنوع، در سکوهای مختلف و در فرمت‌ها و اندازه‌های گوناگون استفاده می‌شود، بنابراین جزئیات پیچیده به چشم نمی آیند. لوگوهای حرفه ای بصورت ساده طراحی میشوند که هر کدامشان را می‌توان به راحتی شناخت و در تاثیرگذاری روی مشتریان هدف، نقش دارند. اگر عناصری در لوگوی خود دارید نقش اضافی دارد، هرچه سریع تر یه باز طراحی کنید و موارد اضافی را حذف کنید. بنابراین، اولین و مهم‌ترین اصل در طراحی لوگو، خودداری از پیچیدگی و ساده کردن طرح لوگو تا حد امکان می باشد. طراح باید یقین داشته باشد که مخاطبان می‌توانند پیام هدف کسب و کار را از طریق طرح لوگو متوجه شوند. لوگوهای پیچیده با رنگ‌ها، فونت‌ها و المان های شلوغ ونا مفهوم بسیار می‌تواند باعث حواس‌پرتی مشتریان هدف شود و یک طرح ساده دیگر نیاز به این ندارد که به مخاطب توضیحی داده شود و حتی بینندگان معمولی نیز می‌توانند سریع پیام هدف شما را متوجه شوند.

  1. طرح باید ماندگار و بی‌زمان باشد

قصد دارید کلی هزینه برای طراحی لوگو بپردازید تا یک لوگوی جدید داشته باشید؟ این کار قطعا به کسب و کارهای کوچک قطعا ضرر خواهد زد. از طرف دیگر، تغییرات دائمی در طرح اصلی لوگو به دلایل حرفه ای و تخصصی توصیه نمی‌شود. اگر لوگوی خود را مکرراً طراحی کنید، مشتریان شما احساس بدی نسبت به برند شما پیدا خواهند کرد.لوگو هر چند باید طبق معیارهای روز باشد اما نه به شکلی که هرسال طبق مد روز بخواهد تغییر کند. چون در این صورت شرکت شما به نظر مشتریان آینده، قدیمی و از مد افتاده به نظر خواهد رسید. فقط کافی است دقت کنید رویکردی کلی مدرن باشد و عناصر خاصی مثل رنگ‌ها و رویه‌ها را در لوگو به کار ببرید.

اصول طراحی لوگو

3. استفاده‌ی هوشمندانه از رنگ‌ها

توجه داشته باشید که طرح لوگوی شما باید جذاب باشد. استفاده‌ی هوشمندانه از رنگ‌ها می‌تواند ظاهری منحصر به فرد به لوگوی شما بیفزاید. رنگ‌ها این توانایی بی‌نظیر را دارند که احساسات مشتری ها را تحریک کند. به عنوان مثال، وقتی رنگ قرمز را می‌بینیم، حس تهاجم، عشق، انرژی و شور به ما دست می دهد. این یعنی اگر کسب و کار شما با محصولات یا خدماتی ارتباط دارد که مخاطب آن نسل جوان است، از رنگ قرمز در لوگوی خود استفاده کنید. آبی با هوش و دوستی ارتباط دارد بنابراین در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک، لینکدین و از رنگ آبی استفاده شده است. صورتی نماد ملایمت بوده و معمولاً در هر چیزی که مربوط به محصولات زنانه مرتبط باشد مثل لباس و کیف و کفش، استفاده می شود. زرد رنگ امید و تازگی و سبز رنگ طبیعت، تازگی و سلامت است. بنابراین از ترکیب رنگ‌هایی استفاده کنید که می‌توانند احساساتی را که می‌خواهید، بوجود آورد. این احساسات یا عواطف پیامی هستند که می‌خواهید از طریق لوگوی خود به مشتریان هدف انتقال دهید.

4. توسعه ی یک طرح

برای تولید متوالی لوگو های با کیفیت ، باید فرایند طراحی یا خط مونتاژ خود را بهبود و گسترش دهید. این فرایند شامل مراحل زیر است که به شما بیان میکنیم:

– تحقیق و جستجو

– بارش مغزی و تولید ایده

– کشیدن طرح های اولیه

– بهبود و ارتقای طرح های وکتورد

– ارسال طرح برای مشتری

– حذف یا اضافه کردن آنچه که مشتری می خواهد

– نهایی سازی و تکمیل طرح و ارسال آن برای مشتری

شاید قصد داشته باشید دستور عمل متفاوتی انجام دهیدولی این مراحل برای طراحی لوگو نقش مهمی دارند. این به شما کمک می کند که کارتان آسان تر شده، کار هدفمند و سازمان دهی شده بماند ، تمرکز روی قسمت هایی که خیلی مهم هست حفظ شود و بهترین کیفیت و منسجم ترین نتایج بوجودآید.

 

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید