031-31323008-9

021-28427209

08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

ترکیب بندی در عکاسی

5/5
ترکیب در عکاسی

ترکیب بندی در عکاسی

ترکیب بندی در عکاسی  به تعادل در قرارگیری همه عناصر در تصویر اشاره دارد. این موضوع به رنگ و بافت مربوط می شود. این همان چیزی است که عکاسی معمولی را از عکاسی حرفه ای جدا می کند. ترکیب بندی در عکاسی  یکی از مهم ترین عوامل فنی در هنر عکاسی است و ارتباط مستقیمی با زیبایی شناسی عکاسی دارد. ترکیب بندی تصویر منحصر به فرد عکاس، ایده ها و مفاهیم عکاسی را به مخاطب یا بینندگان منتقل می کند. ترکیب بندی به ایجاد عکسی واضح و هدفمند برای بیننده کمک می کند.

چرا ترکیب بندی در عکاسی مهم است؟

ممکن است تصاویری را دیده باشید که در آن سوژه های شما به شکلی چشمگیر چیده شده اند، اما خودتان نمی توانید این عکس ها را بگیرید. در این مورد، مشکل را در ترکیب جستجو کنید. در بیشتر مواقع، یادگیری جنبه فنی عکاسی کار ساده ای است، اما ترکیب بندی معیاری برای تشخیص یک تصویر خوب از یک تصویری با جذابیت کم است.

با یادگیری اصول ترکیب بندی می توانید عناصر جالبی را به تصاویر خود اضافه کنید و سبک خود را از دیگران متمایز کنید. در زیر اصول ترکیب را ارائه می دهیم که می توانید به صورت جداگانه یا ترکیبی از آنها استفاده کنید. همه اش به تو بستگی دارد.

ترکیب بندی در عکاسی موضوعی ساده و بی اهمیت به نظر می رسد. اما در واقع بخش مهمی از ایجاد عکس های حرفه ای و موفق است. انتخاب ترکیب مناسب در تصویر، مشکل کلی و پیچیده ای نیست و با رعایت یک سری قوانین تعریف شده، می توانید جذاب ترین عکس های ممکن را بگیرید.

نکات مهم برای ترکیب بندی در عکاسی

برخی از نکات ممکن است در ابتدا مهم به نظر نرسند، اما رعایت آنها می تواند به بهبود ترکیب عکس شما کمک کند.

برای مشاهده عکاسی تبلیغاتی در اصفهان، روی دکمه زیر کلیک کنید :)nv

ترکیب بندی در عکاسی
  • تجسم را بیاموزید: عکاسی بیان خلاقانه بینش هنری شماست. بنابراین، تا زمانی که چشمان خود را برای دیدن سایر اشکال هنری آموزش ندهید، نمی توانید به ترکیب بندی مناسب برسید. سعی کنید هنر را بیشتر احساس کنید و آن را بیشتر لمس کنید. به تصاویر عکاسان معروف نگاه دقیق تری بیندازید، از گالری های هنری و عکس دیدن کنید، در طبیعت یا شهر قدم بزنید و قاب های منحصر به فردی را بیابید. یاد بگیرید که با دقت نگاه کنید تا مهارت کافی برای ترکیب بندی داشته باشید.
  • تحقیق و برنامه ریزی: برای گرفتن یک عکس عالی، باید زمان زیادی را صرف تحقیق و برنامه ریزی کنید. اگر مکان خاصی را در ذهن دارید، جزئیات، نور، تغییرات آب و هوا، وجود یا عدم وجود سوژه ها را بررسی کنید تا بتوانید با برنامه ریزی بهتر عکس های خارق العاده ای بگیرید.
  • از موقعیت مکانی خود آگاه باشید: لازم نیست ساعت ها را صرف جستجوی مکان های خاص کنید. موضوعات خاصی را در خانه یا محل کار خود جستجو کنید. مهم نیست کجا هستید، همیشه یک رویداد یا لحظه خاص وجود دارد.

قوانین ترکیب بندی در عکاسی

  • قانون حلزونی یا قانون نسبت طلایی در عکاسی

ترکیب بندی مارپیچی یا استفاده از نسبت طلایی در ترکیب بندی یکی از مواردی است که عکاسان همیشه در یادگیری آن با مشکل مواجه بوده اند و به همین دلیل در بیشتر موارد از شکل ساده شده آن که قانون یک سوم است استفاده می کنند. با تشکیل یک مارپیچ و قرار دادن سوژه اصلی در مرکز مارپیچ می توانید تصویری مناسب به دست آورید.

  • مثلث طلایی

قانون ترکیب بندی مثلثی بسیار شبیه به قانون یک سوم است، اما کادر را با یک خط مورب از یک گوشه به گوشه دیگر تقسیم می کند. علاوه بر این، دو خط دیگر از دو گوشه دیگر کشیده می شود تا خطوط مورب در زوایای قائم به هم برسند. بنابراین، یک سری مثلث ایجاد می کند که به معرفی “تنش پویا” کمک می کند. درک قانون ترکیب مثلثی در عکاسی نیاز به تمرین زیادی دارد. چشمان خود را به دیدن تصاویر مختلف عادت دهید.

  • قرار دادن سوژه در مرکز

قرار دادن سوژه در مرکز نیز یک راه عالی برای ارائه یک تصویر مناسب است. در موارد زیر می توان سوژه را در مرکز قرار داد.

  • هنگامی که از پرتره ها و کلوزآپ هایی که سوژه بیشتر کادر را اشغال می کند، می گیریم.
  • اگر چیزی در پس زمینه وجود ندارد.
  • اگر می خواهید به طور خاص یک نوع اندازه گیری خاص را نشان دهید.

بیشتر بدانید مقاله ‌ترکیب بندی در عکاسی : قیمت عکاسی صنعتی در اصفهان

ترکیب در عکاسی
  • قانون یک سوم در عکاسی

شاید این قانون را شنیده باشید. در واقع بر اساس اصول ریاضی هارمونی و تناسب طراحی شده است. قرن هاست که هنرمندان از آن استفاده می کنند. بنابراین می توانید تصویر خود را با خطوط خیالی تصور کنید که تصویر را به سه قسمت افقی و عمودی تقسیم می کنند. عناصر مهم ترکیب خود را در محل تلاقی این خطوط قرار دهید.

  • ترکیب بندی متقارن

در عکاسی، قرار دادن سوژه در مرکز تصویر ساده ترین ترکیب بندی است. این موضوع می تواند هر چیزی باشد. ترکیب بندی متقارن را می توان با قاب های عمودی، افقی و مربعی استفاده کرد. استفاده از تعادل در ترکیب بندی عکس ها و قرار دادن سوژه در مرکز می تواند انتخاب خوبی در عکاسی شهری، طبیعت، منظره و عکاسی تبلیغاتی باشد.

یک ترکیب بندی قرینه و مرکزی، اگرچه یکی از ساده ‌ترین ترکیب‌ بندی‌ ها است، اما در صورت استفاده صحیح می‌تواند دید هنری شما را نشان دهد.

  • قانون اعداد فرد

شاید عجیب به نظر برسد، اما ذهن ما به دنبال برابری و تقارن است. بنابراین، قانون اعداد فرد بیان می کند که تعداد فرد از اشیاء در تصویر جذاب تر و دلپذیرتر هستند. برای این منظور تعداد یک یا سه عنصر در تصویر بهتر از دو عدد است

  • قانون خطوط

خطوط افقی و عمودی در تصویر باید مستقیم باشند. این سوال هنگام عکاسی از مناظر و فضای شهری بسیار مهم است. خطوط اصلی نیز بسیار چشمگیر هستند و توجه بیننده را به اصل تصویر جلب می کنند.

  • خطوط هدایتگر

خطوط هدایتگر به بیننده کمک می کند تا در تصویر حرکت کند و روی عناصر مهم تمرکز کند. هر چیزی مانند مسیرها، دیوارها یا الگوها را می توان به عنوان خطوط راهنما استفاده کرد.

  • رنگ

تئوری رنگ یکی از ابزار مفیدی برای طراحان گرافیک، طراحان مد و طراحان داخلی است. برخی از ترکیب ها مکمل یکدیگر هستند و می توانند جلوه های بصری جذابی ایجاد کنند. رنگ از سه بخش فام، ارزش و شدت تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید مقاله ‌ترکیب بندی در عکاسی : عکاسی صنعتی در اصفهان 

ترکیب بندی در عکاسی
  • الگوها و بافت ها

مردم به طور طبیعی به سمت الگوها کشیده می شوند. الگوها از نظر بصری جذاب هستند و هماهنگی ایجاد می کنند. الگوها می توانند ساخته دست انسان مانند یک ردیف قوس ها یا طبیعی مانند گلبرگ های گل باشند. افزودن الگوها به عکس های شما همیشه راه خوبی برای ایجاد یک ترکیب بندی زیبا است. بافت هایی با چیدمان کمتر نیز می توانند بسیار چشم نواز باشند.

  • کادر را پُرکنید

پر کردن یک کادر با یک جسم و گذاشتن فضای کم یا خالی در اطراف جسم می تواند در شرایط خاص بسیار موثر باشد. این به بیننده کمک می کند تا بدون هیچ گونه حواس پرتی به طور کامل روی سوژه اصلی تمرکز کند. پر کردن کادر با سوژه به بیننده این امکان را می دهد تا جزئیاتی از سوژه را بیابد که اگر عکس دورتر گرفته می شد، امکان پذیر نبود. پر کردن کادر اغلب شما را چنان به جسم نزدیک می کند که عناصر آن را حذف می کنید. در بسیاری از موارد، این منجر به یک ترکیب بسیار اصلی و جالب می شود.

  • تکنیک قاب در قاب

این نوع ترکیب بندی را می توانید در سبک های عکاسی معماری، پرتره یا خلاقانه بیابید. این ترکیب بندی در عکاسی تبلیغاتی نیز کاربرد زیادی دارد. از تکنیک کادربندی برای قرار دادن سوژه در یک کادر اضافی و درون عکس استفاده می شود. برای این نوع ترکیب بندی، بهتر است کل ناحیه فریم و سوژه را در فوکوس نگه دارید. برای گرفتن این نوع عکس ها می توانید از پنجره ها، درها و پنجره های هواپیما استفاده کنید.

  • ایجاد عمق

از آنجایی که عکاسی، یک فضای دو بعدی است، باید ترکیب بندی خود را به گونه ای انتخاب کنیم که در وهله اول حس عمقی را منتقل کنیم. برای این کار می توانید سوژه را در جلو، مرکز و پشت تصویر قرار دهید. راه دیگر این است که بخشی از موضوع را با موضوع دیگری پوشش دهیم. چشم انسان به طور طبیعی این لایه ها را از یکدیگر تشخیص می دهد و با جداسازی آنها در ذهن شما تصویری با عمق بیشتر خواهد بود.

سخن پایانی مقاله ترکیب بندی در عکاسی

در مقاله ترکیب بندی در عکاسی به نکاتی در مورد دانش و مفاهیم اساسی، اصول و روش های ترکیب بندی در عکاسی اشاره کردیم. اما برای یادگیری این اصول، فقط خواندن یک مقاله یا خودآموزی کافی نیست، باید بیرون بروید و عکس بگیرید. همچنین به عکس های دیگر نگاه کنید تا عناصر خلاقانه را در آنها بیابید. به یاد داشته باشید که مهارت ترکیب در یک روز به دست نمی آید، بلکه به زمان و صبر نیاز دارید.

بیشتر بخوانید مقاله ‌ترکیب بندی در عکاسی : تعرفه عکاسی صنعتی

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید